Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

22 mei 2017 De Italiaanse Betuwe

Het mooie weer is echt doorgebroken. Ook vannacht is het niet echt koud geweest en alles is droog! We slapen met de “deuren” van ons tentje open, wel zit er natuurlijk een hor voor tegen de insecten. Vandaag staat een korte route op het programma, maar 50km, maar wel op 2/3 ongeveer de stad Bolzano. De route mijdt de stad, maar wij gaan er toch naartoe.

Eerst de spullen opruimen. Ontbijten zit er niet in, we hebben niets meer, alleen nog een reep. Dan maar zo weg. Bij de meeste camping kunnen we bij aankomst betalen zodat we daar geen gedoe meer mee hebben. Hier niet, en dan zul je altijd zien dat de receptionist even weg is. Ook al hebben we tijd genoeg, ook al hebben we vakantie, we willen weg…
Na eventjes komt hij en rekenen we af en gaan we op weg. De route loopt direct langs de camping, dus dat is gemakkelijk. Wel nog even de stad uitworstelen, maar uiteindelijk fietsen we weer heerlijk in de rust en de stilte van het platteland.

Tot aan Bolzano fietsen we tussen immense boomgaarden van appelbomen en soms een wijngaard. De boomgaarden worden van boven beschermd door grote netten tegen harde regen en hagel. Daar hebben wij gelukkig geen last van, het is prachtig weer.

In Lana kunnen we wat boodschappen doen en wordt er snel een broodje verorberd. We besluiten om wat verder te fietsen naar een mooi plekje om daar te kunnen ontbijten. De weg glooit en soms hebben we een stevig klimmetje te slechten. Dan, midden tussen de boomgaarden, een restaurantje met een prachtig terras. Het gaat net open. Is dat even boffen…
We stoppen en drinken koffie en de eigenaar is slim genoeg om ons apfelstrudel aan te bieden. Dat slaan we niet af. Terwijl we van de koffie en apfelstrudel genieten genieten we ook van de tuin. Die staat vol rozen, die liefdevol worden verzorgd, er zijn terrasjes in de kleur van de rozen die erom heen groeien, een mooie vijver met visjes, kortom genieten …. wat een mooie plek. De eigenaar begint uit zichzelf over de Rome-reis. Elke dag krijgt hij wel een paar Nederlanders die op weg zijn naar Rome. We zitten echt op de hoofdroute.

Verkwikt en vol energie rijden we verder en genieten van het bijzonder landschap. Een kleine weg, helemaal tussen de appelbomen. Nu is het al warm, wat zal dit hier zinderend heet zijn in de zomer.

Na zo’n 40km komt de afslag naar Bolzano. We moeten een stevig eind fietsen voordat we, na wat zoeken, in het centrum zijn. Fietsen in een stad vinden we niet echt fijn. Het lawaai, de haastige mensen, het drukke verkeer en de stank staan ons tegen. Maar om ergens te willen komen moet je het soms voor lief nemen. In Bolzano bezoeken we de Dom, een mooie, statige kerk. Daar kunnen we weer een kaarsje opsteken en zowaar een stempel scoren. We kijken nog wat rond in het centrum en besluiten weer verder te fietsen. Omdat we nu langs de rivier gaan fietsen hoeven we niet meer langs die vervelende toegangsweg. Al snel is de rivier en het bijbehorende fietspad gevonden. In een parkje vinden we een mooi bankje en gaan we lunchen met het in Lana gekochte brood en beleg. Even een rustpauze dus. Daarna doen we nog snel inkopen voor het avondeten.

Dan gaat het verder, Bolzano uit en alsmaar langs de rivier tot aan Aure, waar de camping wacht.
De wind is gedraaid, vanochtend woei hij uit het noord-westen en hadden we hem lekker in de rug. Nu waait hij uit het zuiden en hebben we hem pal tegen, daarnaast is hij ook in kracht toegenomen. Ondanks dat het een kortere etappe is, kunnen we dus wel aan bak. Natuurlijk worden de dames uit wind gehouden.

In Aure moeten we wat klimmen om bij de camping te komen. De camping hoort bij een hotel en we krijgen een mooie plek aan de rand. Het uitzicht over de wijngaard voor de deur en de bergwand in de verte is prachtig!

Tent opzetten, inruimen, douchen, luieren, eten koken, eten, en dan…
even factetimen met Fenna, die honderduit vertelt over haar hardloopwedstrijd en haar bezoek aan K3. We laten de omgeving zien en ons tentje en hoe we slapen. Tenslotte nemen we weer afscheid.

Dan koffie drinken, bloggen, lezen en naar bed.

Het was een aangename dag, bijzonder om tussen de appelbomen door te fietsen. Immense boomgaarden die ons omringden.

We zijn erg dankbaar dat we dit weer hebben kunnen doen.

IMG 2732

23 mei 2017 Een lange tocht

1. Paula v.d.Meer

Hallo Annemieke en Frans
    Heerlijk hè dat het weer wat aangenamer wordt. Wij hebben in Italië ook heerlijk weer gehad. Leuk te lezen dat jullie nu door plaatsen komen, zoals Bolzano, waar wij met de bus langs zijn gereden of op afstand hebben zien liggen. Rome is in aantocht;-)
    Nog heel veel succes en plezier