Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

Frontlijnroute 2019

Dit jaar gaan we de Frontlijnroute volgen (en nog wat meer)

We vertrekken op dinsdag 23 juli en zijn medio augustus weer terug.

Waarom de Frontlijnroute? Het is nu 101 jaar geleden dat de 1e wereldoorlog eindigde. Hier in Nederland hebben we geen oorlogshandelingen meegemaakt, maar als je door de rest van Europe, met name België en noord-Frankrijk,  fietst zie je nog steeds de impact, hetzij in het landschap, hetzij door herinneringsplaatsen.
Daarnaast is het landschappelijk een mooie route en kom je door allerlei streken, van de Noordzeestranden in België tot eindeloze graanvelden in Frankrijk tot de (lage) bergen in de Jura.

De heenweg gaat met de trein tot Vlissingen en dan fietsen we naar Nieuwpoort, waar de route begint. De route eindigt in Basel en daar nemen we de Veloroute du soleil terug naar Maastricht. In Maastricht kijken we hoeveel tijd en zin we nog hebben en nemen eventueel de trein terug.

Of we dagelijks bloggen? We denken van wel, maar zullen het niet altijd direct publiceren. Het is geen pelgrimage, maar een mooie lange fietsreis. Alhoewel…
Het is wel voormalig oorlogsgebied en we raken beiden altijd erg onder de indruk van de herinneringen die aan de geschiedenis kleven. Helemaal ontspannen zal het niet zijn, denkend aan die miljoenen mensen die hier zinloos de dood in zijn gejaagd.

We volgen dezelfde route als Jan en Saskia:

8 augustus, bijna thuis

Het heeft geregend vannacht, maar dat mag de pret niet drukken.

We wachten even totdat de regen is afgelopen voordat we opstaan en alles gereed maken voor vandaag. Vandaag fietsen we naar camping De Kleine Wolf bij Ommen, waar Marijn, Jose, Fenna en Maud vakantie vieren. Wij en zij vinden het leuk om daar een dagje te blijven.
Het is fris vanochtend, we fietsen in eerste instantie niet in onze hemdjes, dat is te koud. Vandaag fietsen we via knooppunten naar de camping. We hebben geen spoor op de gps en zijn dus op bordjes aangewezen. Al snel zitten we op de geplande route en al snel moeten we een beetje werken. Het landschap is glooiend en wij glooien maar mee met de weg. Opvallend is het verschil tussen het duitse en nederlandse landschap. In Nederland is alles veel kleinschaliger. De route gaat om de steden en dorpen heen, als dat kan. Hengelo wordt geschampt. We fietsen door een buitenwijk waar de architecten zich hebben mogen uitleven. En door gaat het weer. We fietsen en spreken niet veel, de reis zit er bijna op en we hebben al onze energie nodig om tegen de straffe wind in te fietsebn. Windkracht 4-5 zegt de buienradar. We geloven het graag. Af en toe zien we bezienswaardigheden, zoals een groot passagiersvliegtuig, geparkeerd in een weiland. Aan het einde krijgen we nog het restant van een buitje waar we even voor schuilen. Het laatste gedeelte van vandaag gaat de bossen, heerlijk om even van die harde wind verlost te zijn. De camping is snel gevonden en we weten waar we moeten zijn. Na een hartelijk welkom zetten we de tent op, die moet nog drogen na de regen van vanmorgen. De ouders van Jose en haar zus en zwager met kinderen zijn er ook. Een gezellig, bont gezelschap. Het zit er bijna op, nog van de camping naar huis. Hoe we dat gaan doen zien we overmorgen wel, of we 130km terugfietsen of een deel met de trein doen. We zien het nog wel. Het was vermoeiend om tegen de wind in te moeten stampen, maar het is heerlijk om zo aan te komen. We zijn en blijven dankbaar dat we dit mogen doen.

Total distance: 70.69 km
Max elevation: 70 m
Min elevation: 5 m
Total climbing: 352 m
Total descent: -392 m
Average speed: 16.81 km/h
Total time: 05:25:21
Download

7 augustus, grensgebied

De reis loopt ten einde, we merken dat de inspiratie voor de blog opdroogt.

7 augustus, we staan lekker op tijd op en kunnen merken dat we weer dicht bij Nederland zijn. De tent is van binnen kletsnat vanwege de condens. Dat hoort erbij.

Opruimen, ontbijten, fietsen klaarmaken en betalen. Bij dat laatste mag Frans even binnen in de woonkamer van de eigenaar van de camping. Een prachtige woonkamer, met jachttrofeeën, degelijk meubilair en een enorme schouw. Echt een ruimte om de lange wintermaanden in door te brengen.

We vertrekken en fietsen weer naar de route. Eerst nog even kijken of de pelgrimswinkel open is, maar die gaat pas om 13:30 open. Zo lang gaan we niet wachten.

We fietsen verder de noord-route van de 100-schlosserroute. het gaat prima, wind in de rug en een zacht glooiend landschap, af en toe een klimmetje dat we wat moeten werken, maar de km’s verdwijnen onder onze wielen.

Het duitse platteland is hier ook leeg, de uitzichten zijn wijds en de wegen af en toe erg goed en af en toe erg slecht. Een normale tocht dus…

In Steinfurt gaan we koffiedrinken in een straatje dat uitkomt op de markt. We willen eigenlijk op de markt koffiedrinken, maar daar staat een koortje allerlei zoetsappige liederen te zingen als evangelisatie. Als je Face to Face gewend bent is dit geen feest om aan te horen. Wij denken dat er betere manieren voor evangelisatie zijn.

Daarna weer door en al snel draaien we een prachtige rechte weg door het bos op. Een voormalig spoorbaantje is mooi geasfalteerd en is zo een genot om op te rijden.

Na wat gekronkel door de bossen en over het platteland rijden we Ochtrup binnen en lunchen daar op een bankje in de schaduw bij een speelterreintje.
We besluiten om niet door te fietsen naar Bad Bentheim, maar bij Overdinkel Nederland binnen te gaan. Daar ligt een camping waar we naartoe kunnen gaan.
Na de lunch rijden we met een grote boog om Gronau heen en verlaten op de uiterste westpunt de route. Een klein stukje fietsen nog en dan rijden we Nederland binnen. Geen bazuingeschal en tromgeroffel, maar slechts een bordje “Gemeente Losser”. Niet eens een bordje “welkom in Nederland”. Jammer dat het overschrijden van de grens zo stilletjes gaat.

In Overdinkel doen we boodschappen en even later staan we op de camping. Even zoeken naar een plekje met nu schaduw en morgenochtend zon en dan staan we.

Weer in Nederland.

Het was een mooie dag en we zijn dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen.

Total distance: 66.13 km
Max elevation: 136 m
Min elevation: 40 m
Total climbing: 394 m
Total descent: -442 m
Average speed: 15.97 km/h
Total time: 00:45:18
Download

 

 

7 augustus, weer in Nederland

We zijn weer in Nederland, in Overdinkel. En we zijn helemaal vergeten te bloggen..,,

6 augustus, een zomers fietstochtje

Het zonnetje schijnt al op de tent als we wakker worden, voor het eerst is de tent weer vochtig aan de binnenkant, we kunnen merken dat we Nederland weer naderen.
Het wordt vandaag een korte route, dus we doen het rustig aan. Lekkere broodjes halen bij de receptie en op ons gemak nog een kopje koffie.

Dan weer op weg. Eerst door Munster. Op maandagochtend is dat geen probleem, het is eigenlijk nooit een probleem, Munster heeft de fietspaden prima op orde.

We volgen de noord-route van de 100-schlosserroute. Die hebben we drie jaar geleden ook gefietst, maar toen de andere kant op, en veel gedeelten maken ook deel uit van de R1 die we drie weken geleden fietsten. Toch is het weer anders.

We schieten goed op, een lekker briesje in de rug en een glooiend landschap maken er een lekker, zomers, fietstochtje van.
Ondertussen komen we natuurlijk langs de nodige kastelen.
In Haviksbeck lunchen we en doen we boodschappen. De komende uren zullen we weinig tot geen winkels tegenkomen.

Het gaat lekker en al snel zijn we in Eggerode. Een klein bedevaartplaatsje met een mooie Mariakerk. Daar is een winkeltje in “pelgrimsbenodigdheden”, maar dat is helaas gesloten op maandag. Drie jaar geleden waren we hier ook, en ook toen was het dicht. Jammer.

We eten een heerlijk ijsje, gaan de kerk en kapel bezoeken en steken een kaarsje op.

Dan nog een klein stukje naar de camping, waar we nog even kunnen relaxen. Op deze camping hebben we 3 jaar geleden ook overnacht, het is een mooie verzorgde parkachtige camping, tenminste de ” Zeltwiese ” deel.
Het was een prachtige, rustige dag. Daar waren we wel aan toe.
We zijn dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen.

Total distance: 59.42 km
Max elevation: 171 m
Min elevation: 55 m
Total climbing: 467 m
Total descent: -444 m
Average speed: 13.76 km/h
Total time: 08:07:59
Download

Page 1 of 38

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén

%d bloggers liken dit: