Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

9 juli 2012 We zijn er bijna

Gisteren hebben we onze blog gemaakt tijdens het rusten, daarna zijn we nog even een stukje gaan wandelen.
IMG 0685IMG 0686In Triacastella kwamen we in het kerkje waar stond vermeld dat om 19:00 de pelgrimsmis zou plaatsvinden. Dat willen we wel weer een keer meemaken. Het was nog iets vroeger dan 19.00 uur; in de kerk zelf haalden we een stempel en een ommetje was snel gemaakt. Even voor 19:00 zaten we in het kerkje wat langzaam behoorlijk volstroomde met pelgrims uit alle landen.
Om 19:00 begon de mis. De priester hield een inleiding in het Spaans en vroeg uit alle aanwezige landen een vertegenwoordiger om stukken te lezen. Annemieke is lector in Wijk en was dus de aangewezen persoon om namens alle nederlandse vertegenwoordigers (2!) te lezen. Van te voren kregen we een tekst in het nederlands over het waarom van de zoektocht naar Santiago. Heel bijzonder dat er zo internationaal werd gedacht in dit kleine plaatsje. Het was wel jammer dat de priester geen woord engels sprak. Veel van zijn woorden gingen dus langs de aanwezigen heen. Bij dit soort gelegenheden blijkt maar weer het voordeel van een wereldkerk: de orde van dienst is overal bijna hetzelfde en je kunt dus de gebeden op het juiste moment in je eigen taal (of latijn..) meebidden. Het evangelie werd door de verschillende lezers in hun eigen taal voorgelezen. Het bidden van het Onze Vader was mooi, iedereen gaf elkaar een hand, of je elkaar kende of niet.
IMG 0688Iedereen, katholiek of niet, van goede wil, werd uitgenodigd voor de eucharistie/ communie door de priester,waarbij de lezers en de priesters ( er was ook een gastpriester) eerst deelden.
Daarna het dankgebed, waarin de pelgrimszegenbede in ieders eigen taal door de lezers werd voorgelezen. Een indrukwekkende bijeenkomst die warmte, kracht en verbondenheid gaf, helemaal na het vreselijke nieuws dat we gisteren ontvingen.
IMG 0689Annemieke las zoals we gewend zijn in Wijk: helder en rustig. Het was mooi om ons Nederlands zo terug te horen.

Na gesterkt te zijn door deze viering van de eucharistie gingen we eten in het dorp en daarna heerlijk slapen.

IMG 0690Vanochtend werden we behoorlijk uitgerust wakker. De spullen gepakt en de fietsen zijn gereed gemaakt. We nuttigen nog een ontbijt. Het went snel om te ontbijten met geroosterd stokbrood en boter en jam en een stevige kop koffie. We vertrekken en hebben eerst nog een stuk afdalen te gaan. Daar zit direct een hobbel in waardoor ons lichaam wakker moet worden. Dat gebeurt, maar wel onder protest. Het is fris en als we met een snelheid tussen 40 en 50 km/u afdalen zijn we blij dat we onze fietsjacks aan hebben. De wolken hangen nog laag boven ons.
IMG 0691Weer kunnen we regelmatig genieten van de prachtigstepanorama’s. Dat missen we in Nederland wel…

IMG 0696

In het dorpje Samos fietsen we over een oude brug en maken we even een uitstapje naar een kapel uit de 9de eeuw. Helaas is ook deze weer niet open en moeten we het doen met een foto van de buitenkant.
Verder gaat het weer, dalen en klimmen wisselen elkaar af, het is behoorlijk heuvelachtig. De echte bergen liggen nu achter ons, maar of dit afwisselend dalen en klimmen nu gemakkelijker is dan een lange klim wagen we te betwijfelen. IMG 0698We fietsen Samos uit en zien nog een beeld van Jacobstaan. Die moet natuurlijk op de foto.

IMG 0699En verder gaat het weer, korte en lange felle klimmen en afdalingen wisselen elkaar af, somsdoor een bos, soms met mooie vergezichten.

IMG 0700Na een tijdje komen we in de buurt van Portomarin, waar we langs het stuwmeer fietsen. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het water laag staat, zeer laag.
IMG 0703De weg golft op en neer langs het stuwmeer en we steken de brug over naar Portomarin. Daar zetten we de fietsen beneden neer en gaan via de trap omhoog. Een Spanjaard vraagt of wij een foto van hem willen maken en in ruil daarvoor maakt hij een foto vanons op de trap naar het dorp.

< P>

IMG 0707IMG 0706In het dorp is het markt en lopen we even rond. Op de markt staat o.a. een mevrouw die levende konijnen verkoopt vanuit een mand. De kerk is helaas weer eens gesloten. Deze oude kerk is, toen het stuwmeer is aangelegd verplaatst naar het hoger gelegen gedeelte. Sommige nummers van de stenenvan die verplaatsing zijn nog te lezen.

IMG 0710Er staat ook een beeld van St.Jacob dat de weg wijst, dan weten we inieder geval waar we naar toe moeten.

We drinken nog even koffie en gaan dan weer verder. Er wacht een klim van 12km op ons, waarbij verschillendestukken 8% zijn. Werk aan de winkel!

We komen steeds meer verschillende reizigers tegen. Personen die al lang onderweg zijn, zoals wij, maar ook caminogangers die zonder bagage reizen en/of bij wie de bagage wordt vervoerd. Zo ook een groep Spanjaarden op de fiets. De klim is lang en stevig en zelfs met bepakking lopen we langzaam in op die groep die “licht” reist. Frans heeft nu goede benen en kan het niet laten. Hij komt in zijn eigen cadans terecht en gaat redelijk gemakkelijk naar boven. De Spanjaarden worden een voor een een prooi voor hem. Nu is het wel lekker om van de ene naar de andere te kunnen fietsen. Alsof je steeds weer een nieuw bereikbaar doel IMG 0714hebt. ( Het was een machtig gezicht voor Annemieke om Frans hen zo te zien inhalen, lachen,geweldig!!) Uiteindelijk worden op één na alle Spanjaarden ingerekend. Dat geeft een behoorlijke kick. Dat wij,Frans,( Annemieke haalt er op het laatst ook nog 2 in) vanuit ons kikkerlandje, die personen (zonder bagage!) op deze wijze eruit fietsen! Op de top van de beklimming stopt de laatste Spanjaard en Frans ook, een mooie plaats om de picknicken voor de lunch.
Als de Spanjaarden weer bij elkaar zijn en zijn uitgerust, vertrekken zij weer terwijl wij nog zitten te eten.
Respectvol wordt door hunde duim opgestoken en Buen Camino geroepen…

< P>

IMG 0712We gaan verder en krijgen nog wat felle klimmetjes en afdalingen te pakken. Onderweg komen we ook wat bouwwerkjes tegen uit vroegere tijden. Hierinwerd de wintervoorraad (graan) opgeslagen, beschermd tegen knaagdieren.

We verlaten de provinciale weg en fietsen verder over boerenlandweggetjes. De dorpjes waar we doorheen komen zijn armoedig, het lijkt wel alsof de tijd hier sinds de vorige eeuw heeft stilgestaan. Open erven met loslopende kippen en modder liggen direct aan de weg.
En dan nog de klimmetjes. Dat is afzien, de een nog steiler dan de ander, de spieren hebben het hard te verduren.
IMG 0716IMG 0717Dan komen we langs een eeuwenoud kruis uit 1671 langs de weg. Aan de ene kant Jezus aan het kruis en aan de andere kant eenprimitieve piëta. De eenvoud en ouderdom ontroert.

De felheid van de klimmetjes neemt niet af, in tegendeel. Het blijft werken.

Dan draaien we weer de provinciale weg op naar Pallas de Rei. Daar fietsen we vrij snel binnen. Het is een prachtige naam voor een plaats, maar daar houdt ook alles mee op. Een paar langgerekte straten met veel verkeer en flats. We vinden vrij snel een kamer en nemen onze intrek voor vanavond.
IMG 0722Na het douchen lopen we nog even langs de kerk. Deze is open en we kunnen een stempel krijgen. Ons pelgrimspaspoort is al vol, dus wordt er doorgestempeld aan de achterkant. We steken een kaarsje op en gedenken diegenen waarvoor ons gebed is gevraagd.
IMG 0725Frans wil nog een foto maken van het altaar en de persoon die ons hielp met de stempels en de kaars,steekt speciaal hiervoor het licht even aan.

We gaan weer naar buiten, drinken een biertje op een terrasje en gaan eten.
Marijn heeft gebeld en we bellen even terug om te informeren hoe het staat met de zwangerschap van Natasja. Er moeten wat onderzoeken plaats gaan vinden, maar er is niets om ons ongerust over te maken.Goed om ze weer eens te horen.

Het was weer een werkdag vandaag. Tot aan Santiago zal er waarschijnlijk geen vlak stukje weg meer zijn. We “moeten” nog zo’n 80km tot aan Santiago en dus zullen we er morgenavond of uiterlijk woensdagochtend zijn. Het routeboek geeft aan dat de laatste loodjes zwaar zullen zijn. Er wachten ons nog verschillende stevige klimmetjes alvorens we dit doel bereiken. Dat geeft niet. Hoe harder je ergens voor moet werken, hoe meer voldoening je zult hebben bij het bereiken van dat doel.
Het komt nu wel echt dichtbij.
Het was een dag met een mooie omgeving, mooie mensen en een sportieve overwinning.
We hebben vandaag stuivertje gewisseld met de vlaamse dames uit Antwerpen Astrid en Rita, die we al eerder ontmoet hebben.
Dank voordeze dag, we voelen ons erg bevoorrecht.

< BR>

Vorige

8 juli 2012 Col de Cebreiro

Volgende

10 juli 2012, Santiago, we zijn er…

1. Ad en Marlies

Ze zijn er bijna!!!! Wat gaat het goed met jullie fantstisch!!!

Vandaag waren wij op de camping bij de ouders van Xander, Robin was daar een paar dagen aan het logeren
    Op een gegeven moment zag ik de schoonzoon van Leo Herijgers lopen die met Margje gtrouwd is.
    Toen ik naar het toilet ging, stond Margje daar af te wassen, ze herkende me wel, maar wist niet precies waarvan, maar dat was zo opgelost. Ze vroeg hoe het met jullie ging en ik vertelde natuurlijk dat jullie aan het fietsen waren, dat vond ze wel bijzonder!!! Groetjes voor iedereen!!!

Nou de laatste 80 kilometer, wat zullen jullie blij zijn als het doel bereikt is, heel, heel veel succes daarbij en veel liefs!!!!