Het begint eentonig worden: we slapen goed en zijn op tijd wakker en de boel is snel opgeruimd. De afgelopen weken is de werkwijze goed ingesleten en we hebben steeds minder tijd nodig om weg te gaan.

Al snel zijn we op weg voor de op een na laatste etappe. Gisteren hadden we wat meer klimwerk dan verwacht en vandaag zal het niet minder worden. Aan het einde wacht een pas nieuwe camping met restaurant en winkel. We hoeven dus geen boodschappen te doen, behalve wat brood voor onderweg.

Aan het landschap kunnen we merken dat we steeds zuidelijker komen. Planten en bomen veranderen en hier en daar zien we zelfs een eenzame palmboom.

We volgen de Via Flaminia, een oude Romeinse weg die destijds is aangelegd door de Romeinen. Dat er sinds die tijd weinig onderhoud op is gepleegd merken we wel. Er zitten verschrikkelijke slechte stukken wegdek tussen.
Het is te merken dat het een vrije dag is. De weg is vol met dagjesmensen en weinig vrachtverkeer. De route voert ons over een vrij drukke weg, maar het is goed te doen.
Bij Narni krijgen we de eerste klim en meteen een stevige. Om in dit middeleeuwse stadje te komen moeten we erg aan de bak. Ook deze etappe krijgen we waar voor ons geld.

Door Narni heen is het een gepers van al het verkeer door de nauwe straatjes en poorten. Het uitzicht maakt veel goed, wat is het mooi om zo over de vallei uit te kunnen kijken.
Na Narni gaat het nog even verder omhoog en dan begint het inmiddels beroemde glooiende landschap. Glooiend=klimmen en dalen, hebben we inmiddels begrepen.

In het routeboek staat dat er een heel oud kerkje van San Nicolo net buiten San Gemini is, langs deze weg, en warempel, we vinden het. De beheerder rijdt rond op een traktortje en vertelt ons dat er een bruiloft gevierd gaat worden, maar dat we wel even rond mogen kijken. Hij doet het licht voor ons aan en we zijn stil. Wat mooi, zo puur en zuiver. Aan het plafond hangen nog de oude olielampen.
De rijst staat al klaar in bladermandjes om uitgestrooid te worden.
We stappen onder de indruk weer op en rijden verder.

Koffietijd, nog steeds met uitzicht op een vallei.

Dan begint de afdaling, tot aan de camping hoeven we nauwelijks meer te trappen. Het klimmen kost veel inspanning, maar we krijgen er wel wat van terug.
Frans merkt een probleem op bij zijn achterwiel, het lijkt wel alsof er een slagje in zit, maar dat is niet zo. Op de camping maar eens goed kijken.

De camping is idd nieuw, slechts een paar jaar oud, en daar is alles mee gezegd. Hij is eigenlijk nog gesloten, maar wij mogen er wel op. Maar: geen restaurant, geen winkel en toiletten en douches die niet zijn schoongemaakt. Hier worden we niet blij van, maar we hebben geen alternatief.
Het meest vervelende is dat we zonder boodschappen zitten. Het dichtsbijzijnde dorp heeft een supermarktje dat al dicht is, het is immers zaterdagmiddag.
Wij hebben nog wel eten voor morgenvroeg en evt gaan we naar een restaurantje in dat dorp wat wel open is.
Dirk gaat erop uit, en na een hele tijd komt hij terug met een tas vol boodschappen. 5km verderop is een supermarkt en die is nog open. Hij biedt aan om met Frans terug te gaan om samen boodschappen te doen, hij heeft ook nog wat nodig. Ok, dat doen we. Frans en Dirk gaan samen even boodschappen doen. Vandaar zien jullie twee routekaartjes vandaag: de route en boodschappentocht.
We zitten nog in de afdaling en zijn vlot op weg. Onderweg komen we een nederlands gezin tegen wat afgelopen nacht ook op de camping stond. Vader, moeder en zoon. Ze zijn aan het overleggen wat te doen. Onze camping zijn ze al voorbij en de volgende is 30km verderop.
We rijden door naar de supermarkt en doen de boodschappen. Op de weg terug (weer klimmen!) zien we het gezin nog staan en we bieden aan met ze mee terug te rijden naar de camping. Dan hebben ze onderdak.
Ze zijn er nog niet uit en wij rijden door. We hebben ze niet meer gezien…
Terug op de camping kijken we de fiets van Frans na en dan blijkt dat de zijwand van de achterband los aan het laten is. Zo’n band bestaat uit verschillende lagen die op elkaar zijn gelijmd en dat laat nu los. Een duideliijke fabricagefout, want we hebben er nieuwe banden op laten leggen voordat we naar Rome vertrokken. Dit is niet fijn, want we hebben geen reserveband bij ons… Maar hopen dat dit goed gaat. Vandaag en morgen is er geen fietsenmaker open…

Maar toch zijn we blij en dankbaar dat we dit allemaal kunnen en mogen doen.

IMG 2912

IMG 2913

IMG 2914

IMG 2915

IMG 2916

IMG 2917

IMG 2919

IMG 2920

IMG 2922

IMG 2923

IMG 2924

IMG 2925

IMG 2926

 

http://fietsen.fbosman.nl/wp-content/uploads/2017/06/spoor_2017-06-03124505.gif

http://fietsen.fbosman.nl/wp-content/uploads/2017/06/spoor_2017-06-03165326.gif

Total distance: 52.21 km
Max elevation: 383 m
Min elevation: 101 m
Total climbing: 616 m
Total descent: -788 m
Average speed: 19.61 km/h
Total time: 04:51:27
Download
Total distance: 10.19 km
Max elevation: 112 m
Min elevation: 59 m
Total climbing: 136 m
Total descent: -121 m
Average speed: 18.00 km/h
Total time: 04:07:39
Download