We hebben er zin in! Na de rustdag van gisteren waarin we Assisi bewonderden en ook lekker niets hebben gedaan, moeten we er weer tegen aan. Nog drie etappes en dan zijn we op de camping bij Rome. Een vreemd idee, dat dan aan deze tocht een einde komt. We lijken er nu nog niet aan toe te zijn.

Maar eerst vandaag nog, een op papier redelijke etappe, maar hij is maar 50km en dat voorspelt meestal niet veel goeds.

We zijn weer op de gewone tijd wakker en de spullen zijn snel aan de kant. Nog even wat broodjes kopen voor onderweg voor alle zekerheid. Het is vandaag een nationale feestdag en we hebben geen idee of er winkels open zullen zijn. Afrekenen en op weg.

De eerste 20 km’s zijn vlak, gaan zelfs vaak iets naar beneden. Dat fietst lekker gemakkelijk, we keuvelen wat en genieten van het mooie landschap. Al snel fietsen we op landelijke weggetjes of langs een riviertje. Het wegdek is aanzienlijk beter dan dat van eergisteren.

De eerste stop hebben we in Bevagna, een plaatsje met een bekoorllijk middeleeuws uiterlijk. Het is druk, het is immers een vrije dag en de Italianen gaan er dan graag op uit. Langs de kant van de weg is een parkeerplaats vrij en daar passen onze fietsen mooi op. Helaas komt op dat moment de lokale veldwachter aanrijden en hij geeft lachend en vriendelijk te kennen, dat dat zijn parkeerplaats is. Kijk maar naar de borden. Ok, dan fietsen maar in een zijstraatje.

We gaan op een terrasje zitten, maar worden beleefd doch dringend weggestuurd als blijkt dat we koffie willen. Dit is een restaurant en daar schenkt men geen koffie!

Ineens zien we iemand lopen met een zak broodjes, de bakker is dus open! Frans gaat erop uit en komt even later terug met een brood en eten voor vanavond, de kruidenier was ook open. Gelukkig, eten hebben we aan boord.
De koffie is redelijk en we fietsen weer aan. Op het marktplein stoppen we even voor een kerkbezoek. Het belangrijke kaarsje wordt aangestoken en onze gebeden worden stil uitgesproken.
Het is een mooi plein, waar je zo de ridders verwacht tevoorschijn te komen.
Als we de hoek om gaan komen we op nog een plein, ook mooi en we vergeten een foto te maken…

Dan is het uit met de pret. Het klimgedeelte van vandaag is begonnen. De klimmen zijn niet heel zwaar (max 5%) maar wel km’s lang en de rustdag laat zich voelen. Het is wel prachtig tussen we wijngaarden en olijfbomen. Langzaam maar zeker slechten we de hellingen, terwijl de zon steeds hoger aan de hemel staat te branden. Af en toe stoppen voor een drinkpauze is noodzakelijk. We spreken af op de top te lunchen en dat doen we dan ook. Er is geen bankje, maar wel een betonnen rand waar we in de schaduw kunnen zitten. Even uitpuffen en dan onze boterhammen opeten. Dan nog even rusten.

De rest van de route is een lange afdaling, niet zo heel steil zodat we het rustig aan kunnen doen. Het gaat dwars door het stadje Massa Martana heen en we minderen even vaart voor kruispunten en rotondes. Dan in een rechte lijn naar de camping.

Die is nagenoeg leeg als we aankomen, alleen Gerda en Jan zijn er al. De tent wordt opgezet en we gaan even lekker uitrusten van de klim van vandaag. Die hakte er even in. Gelukkig hebben we nu de tijd.
De camping is een groot veld met bomen en raakt in de loop van de middag aardig bezet met Rome-gangers. En dat terwijl er maar 1 douche en 2 toiletten zijn…Ook de appartementen die hier worden verhuurd zitten vol met Rome-gangers. We drinken een lekker koud biertje op het terras en gaan koken. Weer moet de brander worden schoongemaakt. De Italiaanse was-benzine is echt niet schoon!

Nog twee dagen en dan zijn we in Rome. We hebben vandaag een appartementje geboekt voor maandag-dinsdag en woensdag. Zondag zijn we op de camping en maandagochtend leveren we fietsen en bagage af bij de koerier en gaan we Rome onveilig maken. Hoe we precies thuis gaan komen weten we nog niet.

Het was weer een prachtige dag en we zijn dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen.