Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

29 juli 2012 Parijs

Het is toch wel lekker om zo vanuit een hotel te vertrekken. Nog even douchen en de spulletjes inpakken en geen tent opbreken…

Gisteren bleek dat we al even net naast de oorspronkelijke Jacobsroute fietsten, de route die we volgden liep er blijkbaar net naast. Nu fietsen we direct naar de Jacobsroute en pikken die op. De eerste kilometers gaan dwars door de kleine dorpjes/voorstadjes met af en toe een stevig klimmetje, het is hier best wel heuvelachtig. Dan draaien we een halfverhard pad in en zonder ons het te realiseren is dit het pad waar we de komende kilometers op zullen fietsen. Het brengt ons dwars door de voorsteden naar de rand van Parijs.

IMG_0957Het is zondag en het pad wordt door veel trimmers en recreanten gebruikt. Je merkt af en toe dat Fransen nog niet zo aan fietsers gewend zijn, ze worden af en toe paniekerig als we eraan komen. Anderen hebben weer niet in de gaten dat niet alleen zij, maar ook wij ruimte nodig hebben. Soms is het pad geasfalteerd, maar daar willen boomwortels nog wel eens voor een ribbeleffect zorgen. Het is prachtig om zo Parijs binnen te fietsen, geen ander verkeer dan andere menskracht om ons heen.

Na een kleine 25km houdt het pad op en moeten we de weg op. Annemieke ziet hem direct, boven de gebouwen uit zien we het topje van de Eiffeltoren. Echt Parijs!

We moeten wat spoorzoeken, de route die we hebben is bedoeld voor noord-zuid verkeer en aangezien wij zuid-noord gaan en er veel één-richtingswegen zijn moeten we de route aanpassen. Dat gaat best wel goed, af en toe lopen we een stukje door een straat waar we van die kant niet in mogen. Het is zondag en er is niet veel verkeer op straat en dat maakt het fietsen hier gemakkelijk. Maar als er wel veel verkeer zou zijn zouden we hier ook goed kunnen fietsen. Er zijn veel fietspaden en daar waar ze niet zijn mogen we op de busbaan fietsen. Dit gaat prima!

IMG_0958Redelijk soepeltjes naderen we het centrum, steken de Boulevard St.Jacques over en nemen de Rue St.Jacques.

Daar komen we ook langs de eglise en hopital St.Jaques, maar die zien er gesloten uit.

IMG_0959De laatste boulevard moet worden overgestoken, dan een brug over de Seine, rechtsaf en dan fietsen we het plein voor de Notre Dame op. Het is er immens druk met toeristen, maar ook hier maakt men ruim baan voor ons, onze fietsen zien er blijkbaar dreigend uit.

Eigenlijk willen we naar binnen om een stempel te halen, maar er staat een heel lange rij voor de ingang en die wachttijd hebben we er niet voor over.

IMG_0960IMG_0961Jaren geleden zijn we hier al eens geweest en toen stond de hele voorgevel in de steigers. Die zijn nu weg en het is prachtig gerestaureerd.

We pakken de route weer op. Aangezien we weer een één-richtingsstraat in worden geleid moeten we een parallelweg nemen, gelukkig heeft Parijs straten genoeg…

In een zijstraat zien we een McDonalds en we besluiten daar eens ongezond te gaan lunchen. Na de maaltijd vervolgen we de weg. Hier in de buurt moet ook de Tour St.Jacques staan, maar we hebben hem zo vlug niet kunnen vinden…

Bij Gare de L`Est kunnen we weer op de route komen. Hier start het pad langs een kanaal. De rest van de dag zullen we langs het water, over het jaagpad, fietsen. Met name in het begin is het rond het water een grote ontspanningsplaats voor de Parijzenaren. Picknickplaatsen, kermis, spelevaren, zonnebaden, exotische markt, noem het en het is er. Het is druk, maar wel gezellig om hier tussendoor te fietsen.

IMG_0962Wat later wordt het rustig, het wordt meer een industrieterrein waar we doorheen moeten. Van het verkeer hebben we zo helemaal geen last, we fietsen gewoon kilometers over dit jaagpad.IMG 0963

Na een tijdje zijn we Parijs uit en fietsen we weer door de voorsteden. Die zien we niet of nauwelijks, het pad loopt nog steeds langs het kanaal en wordt nu omringd door bosjes. Je waant je ver van de bewoonde wereld.

Dat levert wel direct een probleempje op. In deze omgeving zijn geen campings en dus zijn we weer aangewezen op een hotelletje. Maar als je niet in de bewoonde wereld fietst kom je zo’n hotel niet tegen…

Net voordat het pad uiteindelijk eindigt is het half verhard geworden. Zo’n 500mtr voor het einde staat het ineens onder water. Wat nu? Terugfietsen is geen optie, de afgelopen kilometers is er geen zijpad geweest. Dan maar door het water. Langzaam fietsend komen we er doorheen. Het is over het algemeen niet diep, maar slippen of moeten stoppen midden in het water lijkt ons niet erg leuk. Aan de andere kant gekomen hebben we alleen beiden een schoen een beetje nat. Goed gedaan hoor!

Dat vinden de mensen aan het einde van het pad, die ons zagen fietsen door het water, ook. Bravo!!

We fietsen verder, in Gressy moet een hotel, Manoir de Gressy, staan. En dat staat er ook, alleen de kamers beginnen bij 230 euro per nacht, dat vinden we te gortig. Frans checkt nog een keer met zijn smartphone. In Claye-Souilly zijn dezelfde soort hotels als afgelopen nacht. Dat gaan we dus doen. Hiervoor moeten we een paar km terugfietsen, maar dat hebben we er voor over. We moeten bij het hotel even wachten totdat de receptie opengaat en krijgen dan een kamer waar we de fietsen ook in kunnen zetten. Wij zitten goed vanavond!

Het was wel bijzonder, door Parijs fietsen. Dat lijkt in eerste instantie een avontuur, dat is het ook, maar het is goed te doen, er zijn veel voorzieningen voor fietsers getroffen en ook hier heeft de automobilist ontzag voor de fietser.

We hebben geen sightseeing gedaan in Parijs, dat was ook niet de bedoeling, maar we hebben wel de stad weer eens geproefd.

Het was een mooie dag, een bijzondere dag, met mooier weer dan we verwachtten, dank voor deze dag. We voelen ons bevoorrecht.
Vandaag is Fieke Bosman jarig, van harte gefeliciteerd!!!!

Total distance: 68.71 km

Volgende

30 juli 2012 Een toertochtje naar Compiegne

1. Raymond van Maarseveen

Toen wij naar Santiago gingen via Parijs in de vroege ochtend, fietste er een man door de straten vlakbij de Perifirique.Wij zeiden nog tegen elkaar dat hij een held is, durven te fietsen door Parijs zo om en nabij 0900 uur. Maar nu zijn jullie helden. Hoera, vlakbij thuis!! Succes de laatste kilometers. Ray

2. Carine

Lieve Annemieke en Frans,

Wauw, Paris, wat mij betreft weer een mijlpaal!!!!!! Stoer van jullie. ook als je zo naar het kaartje kijkt en bedenkt hoe druk het moet zijn. Erg onder de indruk!
    Ik geniet erg van jullie verslagen, ook weer van die van de afgelopen dagen.
    Fijn dat jullie reis zo goed verloopt.
    Wij zijn inmiddels weer terug van vakantie. Hebben het goed gehad!