Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

20 mei 2017 Koud en Trots

Vannacht heeft het geregend en de temperatuur is een flink stuk naar beneden gegaan. Als we opstaan is het nog geen 9 graden en dit wordt deze dag nauwelijks meer dan 12.

Het is best wel een beetje een spannende dag. Vandaag gaan we de Reschenpas “doen”. Een aanloop met wat klimwerk en dan 6km klimmen met minimaal 7%. Aan de bak dus.

De boel is snel aan de kant en we zitten weer op de fiets. Het eerste gedeelte is een voortzetting van gisteren. Naast snelweg, trein en Inn is er ook nog een plekje voor ons. We doen het rustig aan, er komt nog voldoende werk aan.

Al snel merken we dat de bergen naar elkaar toekomen, de kloof wordt een echte kloof.

Het blijft fascinerend om zo tussen die machtige rotsen te kunnen fietsen.

Voordat we aan het echte werk beginnen hebben we een eerste pas te slechten, 3km met 5-6%. Mooi om even warm te draaien. De wind neemt toe en zit lekker in onze rug. Wel is het koud, erg koud. Bij de afdaling halen we weer hoge snelheden en gaan we soms door een lawinegalerei, steenkoud is het dan.

Dan een stukje Zwitserland, de brug over en dan weer Oostenrijk en begint de grote klim. Er zijn 11 bochten, maar de kleintjes tellen niet mee. Het gaat eigenlijk best wel goed. In het begin hebben we moeite om in het ritme te komen, maar dan is na de eerste stop wel voorbij. We hebben 3 stops nodig om de 6km te kunnen klimmen en dan zijn we boven op NorbertsHohe op 1405 mtr. Dit is nog niet de pas, die is een paar km verder, maar we zitten nu op een soort hoogvlakte die naar de pas leidt.

Er volgt een snelle afdaling naar Nauders, waar we koffie drinken en op temperatuur komen. Dan weg voor het laatste gedeelte naar de pas. In totaal nu nog 1km klimmen van ca 7%. Ondertussen passeren we de Italiaanse grens. Het gaat goed en al snel zijn we op de pas. Tenminste, dat denken we. Onze hoogtemeter op de gps geeft de 1515mtr aan, maar er is geen bordje te bekennen. De pas voor de auto’s is wat lager, maar heeft wel een bordje.

Er wordt volop gesproeid en we doen onze regenkleding maar aan om een beetje droog te blijven. Hier sproeien ze het fietspad net zo hard mee.

We fietsen naar het begin van de Reschensee en eten onze boterhammen bij een begraafplaats met kapelletje. Daar kunnen we eindelijk weer een kaarsje aansteken.

Dirk en Els besluiten nu een lichtere route langs het meer te nemen en wij blijven de hoofdroute volgen. Deze is, met name in het begin, weer redelijk zwaar, maar dat wordt minder als we een snelle afdaling krijgen. Er worden volop foto’s gemaakt. Wat een prachtig uitzicht.

De wind wakkert steeds meer aan en wordt steeds kouder.

Aan het eind van het meer ontmoeten we elkaar weer en dan gaat de afdaling beginnen langs een prachtig nieuw weggetje. De km’s flitsen voorbij. In een keer zijn we in een heel oude dorpje met heel smalle weggetjes, waar wij met de fiets amper doorheen kunnen. Hier heeft de tijd echt stilgestaan.

Verder gaat het weer, alsmaar naar beneden door het boerenland. Ook hier wordt gesproeid en worden we getracteerd op een douche onderweg.

Door onze snelheid droogt het al weer snel. Wel is het koud, heel koud.

Al snel zijn we bij de camping. Op het eerste gezicht een prima camping, maar het aantal voorzieningen is minimaal in tegenstelling tot wat in ons routeboek staat. Nu hebben we een probleem. We kunnen geen boodschappen meer doen, alles is al dicht en morgen is het zondag, dan is ook alles dicht. Dat wordt een pizza vanavond en morgen zien we wel. Je wordt toch wel wat gemakkelijk op dit soort reizen.

Het was weer fantastisch en wij zijn diep dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen.

20170520 100310

19 mei 2017 Een toch niet zo vlakke etappe

Volgende

21 mei 2017 Een zondags fietstochtje

1. Heel veel respect. We hebben dit enkele jaren geleden gereden met de caravan. Petje af en een diepe buiging.