Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

18 juni 2012 Wie omhoog gaat mag ook weer naar beneden.

IMG 0329Gisteravond zijn we nog een biertje wezen drinken, niet al te laat, maar het terras ging achter onze rug dicht. Toen zagen in de schemering het ontsteken van de verlichting van Rocamadour. De foto zal niet helemaal scherp zijn, we hebben tenslotte geen statief bij ons,maar het geeft toch wel een indruk.

Vannacht heeft het geonweerd en geregend, gelukkig is, volgens de buienradar, het meeste aan ons voorbij gegaan. Wel is natuurlijk de tent weer nat…
Het dagelijkse ritueel is een vaste gewoonte geworden. Spullen inpakken, fietsen beladen, ontbijten, tent afbreken, tanden poetsen en op weg.
We dalen af naar Rocamadour en moeten stevig in de remmen knijpen om de snelheid beheersbaar te houden. Daarna komen de beloofde klimmen. Eerst drie stuks die we al vanaf Rocamadour konden zien liggen en daarna nog een stel. We hebben de hele ochtend geklommen en een beetje gedaald tussendoor. Geen kleine klimmetjes, dus meteen weer een goede training. In Montfaucon was het grootste leed geleden en gingen we genieten van een “grand café”. We waren zo druk met fietsen dat we deze hele ochtend geen foto gemaakt hebben. Het was een leuke bar/restaurant, maar nog te vroeg om te lunchen, we fietsten dus door voor de laatste echte klim vandaag. In LaBastide-Murat lag het zware werk achter ons. Toen begon een afdaling van maar liefst 20km naar en door het dal van de Lot. Eerst nog behoorlijk stijl, maar al snel zodanig dat welekker mee konden fietsen. Dat is pas reizen…

IMG 0330Onderweg maakten we een ware metamorfose mee van het landschap. Het werd wat ruiger en diverser. Dan weer reden we tussen bloemweiden en dan weer in de bossen en dan weer tussen rotswanden in. Wat een pracht, en dan te bedenken dat hier bijna niemand woont.IMG 0331

IMG 0332Bij Auberge Rustica namen we menu du jour en werden verrast met een waar gastronomische lunch. Eerst soep, dan ham met een groentesalade, daarna varkenshaas met wilde champignons en gebakken aardappeltjes, daarna zelf-gebakken abrikozentaart en koffie toe. Wat een weelde en wat een lekkernij. We zouden bijna de rest van dedag daar blijven, de ambiance was prachtig.

IMG 0333Dan weer verder met de afdaling, deze duurde tot aan Vers, daar staken we de inmiddels brede Lot over om aan de andere kant teontsnappen aan het steeds drukker wordende verkeer.

< P>

IMG 0335Wel af en toe wat klimwerk, maar daar kregen we ook wel wat voor terug. De prachtigste uitzichten en af en toe ook wel steile afgronden(echt iets voor Frans, zonderbossage/ bomen/muurtjes als vangrail) direct langs de weg.

IMG 0337

IMG 0339

< BR>

< P>

Dan nog even een stukje provinciale weg naar Cahors. Daar overleggen we even en besluiten door te rijden naar l’Hospitalet, nog 17 km. Als we de route door het centrum van Cahors rijden komen we langs de kathedraal van Cahors. Annemieke wilde even binnenkijken, we hadden vandaag nog geen kerk van binnen gezien!
Daar was direct aan het begin een informatiestandje voor pelgrims, waar we onze stempel konden halen! We konden kiezen tussen twee en bedoelden dat we de ene stempel in het paspoort van Frans wilden hebben en de andere in het paspoort van Annemieke. We kregen er echter allebei twee. Vervolgens werd ons duidelijk gemaakt dat we er nog een bij de vvv moesten halen èn een bij het informatiecentrum voor pelgrims, vlak bij een brug. Ten slotte kregen we (in het Nederlands!) een pelgrimsgebed overhandigd en een uitnodiging om vanavond om 18:15 een IMG 0343speciale pelgrimsmis bij te wonen. Het was niet moeilijk om ons te overtuigen, we veranderden ons plan. IMG 0344Nog even door de kerkgelopen en het ernaast gelegen kloostergang bewonderd.

IMG 0345Daarna nog een kaarsje( één bij Maria enéén bij Jezus) aangestoken, jullie weten wel waarom.

Nu eerst even langs de vvv voor een stempel, boodschappen doen en alsnog naar de camping bij Cahors, snel douchen en terug naar de kerk. Dat lukte bijna helemaal, het was te druk bij de douches om op tijd allebei gedouched te zijn, dus friste Frans zich een beetje op en spurtten we terug naar de kathedraal. We hadden wel wat langzamer mogen rijden, want de sleutel van de dagkapel was in eerste instantie zoek.
De priester bracht zelf de benodigdheden op orde, trok en plein public zijn liturgische kleding aan en de mis begon. Gelukkig is de RK Kerk een wereldkerk, waarbij overal in grote lijnen dezelfde orde van dienst wordt gevolgd. Zodoende konden we aardig meedoen, vanzelfsprekend wel met onze eigen nederlandse gebeden. Zelfs de lezingen en een stukje van de preek konden we volgen. Het ging over het toekeren van de andere wang indien je op de ene wordt geslagen. Geweld met liefde beantwoorden haalt de angel uit de spiraal… De mis was verder een “gewone” mis, we begonnen ons al af te vragen waarom dit een pelgrimsmis genoemd werd. Na de zegen werden we in een keer naar voren geroepen en kregen we een vernieuwing van de pelgrimszegen. Weer werden we emotioneel, net als bij ons vertrek thuis. Het is heel speciaal omzo’n zegen voor je persoonlijk te krijgen.

Daarna terug naar de camping, eten,Frans nog douchen, blog bijwerken en slapen.

Het was een dag met een verrassend slot. De klimmen en het grote dalen waren vooraf bekend, maar om ze te ondergaan is toch wezenlijk anders. Zelden hebben we het landschap zo snel om ons heen zien veranderen. Zelden hebben we rauwe stenen en fijn groen zo mooi bij elkaar zien komen. Zelden zijn we zo welkom geheten in een vreemde kerk. We zijn weer gevoed.
Het was een heel mooie dag, hartelijkdank daarvoor, we voelen ons zeer bevoorrecht.

Total distance: 77.02 km
Total time: 10:19:42
Download

Vorige

17 juni 2012 Een kort ritje met een grandioos uitzicht.

Volgende

19 juni 2012 Na regen komen zonnebloemen.

1. Anja en Rini

Wat een bijzondere dag! Het lijken er wel drie in een zoveel hebben jullie meegemaakt. Knap hoor, dat klimmen en dalen! Op naar morgen! Toi,toi,toi. Dikke kusXXX

2. Jos Arends

Jullie hebben veel beleefd deze dag. Prachtige foto’s geven een goed beeld hierover. Volgens mij zijn jullie kuiten flink gespierd geworden na al die klimpartijen. Voor morgen weer een veilige tocht en een behouden aankomst.
    h.gr.,
    Jos

3. José Roeleveld

hoi Frans en Annemieke,

ik heb een reactie geplaatst bij 27 mei maar dat moest natuurlijk 18 juni zijn . Het was goed bedoeld maar ging even verkeerd. Ik wens jullie toch nog wel een goede reis en veel mooie bezienswaardigheden!!!!!

groetjes José Roeleveld.

4. Ria

Vandaag reed ik (met de auto!,ha.ha!) van Wijk naar Veenendaal over de Utrechtse Heuvelrug. Daar was een helling van 5%; fietsers kropen omhoog.
    Ik moest direct aan jullie denken en krijg steeds meer bewondering voor jullie klimkunst.
    Wat zijn jullie al ver in Frankrijk. Jammer dat jullie zo vaak met regen opstaan, maar het lijkt jullie niet te deren. Zijn al die katholieke kerkjes die jullie bezoeken nog steeds in gebruik? Ze zien er nog zo goed onderhouden uit. Heel bijzonder.
    Goeie reis verder, met hopelijk iets meer zon.