Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

12 juli 2012 Een treinreisje naar Irun

Vandaag geen route en maar weinig foto’s. We zitten de hele dag in de trein naar Irun.
Gisteren zijn de fietsen en bagage verstuurd en vandaag zijn wij aan de beurt.
Het station is een kwartiertje lopen van onze kamer en de trein gaat net voor negen uur, we hebben dus de tijd. Opgestaan, de paar spulletjes ingepakt die we nog bij ons hebben, de kamer afgerekend en op pad.
Onderweg kopen we nog wat fruit en brood voor de lange reis.
We zijn ruim op tijd bij het station en kunnen daar nog ontbijten. Kop koffie, sinaasappelsap en een croissantje moeten de bodem voor vandaag leggen. In de stationsrestauratie ontmoeten we twee mannen uit Nederland die we al eerder op de fiets hebben gezien, maar nog niet hadden gesproken. Zij nemen vanaf Burgos de nachttrein naar Poitiers en worden daar opgehaald. Tot aan Burgos zitten we in dezelfde trein.
Op het perron ontmoeten we het stel waarmee we gisteren aan tafel zaten. Zij gaan ook naar Irun, maar willen de Oude Wegen terugfietsen.

IMG 0761Bij het vertrek in Santiago komt er één lokomotief met één rijtuig aanrijden. Een wat kleine combinatie voor een lange-afstandstrein. We vragen voor alle zekerheid aan het spoorwegpersoneel of we deze moeten hebben. Ja, dit is de trein voor ons.
Langzaam wordt het raadsel van de dienstregeling ontrafeld. Er gaat officieel geen rechtstreekse trein van Santiago naar Irun, maar… De trein waarin we instappen bestaat uit een lokomotief en één wagon. Die gaat tot het eerstvolgende station en daar wordt hij samengevoegd met de trein van A Coruna naar Irun. Wij moeten weliswaar overstappen, maar eigenlijk alleen van rijtuig wisselen. Een creatieve oplossing van de Spaanse spoorwegen.

IMG 0759We vertrekken en krijgen een mooie trip door de bergen vóór Santiago. Daar hebben we de afgelopen dagen doorheen gefietst en nu kijken er we door een raampje naar.
Vreemd om zo toeschouwer te zijn voor een gebied waar we zelf even deel van uitmaakten.

Op het volgende station worden er inderdaad twee rijtuigen bijgekoppeld en wisselen we van rijtuig. Bij het vertrek merken we dat we de andere kant oprijden, maar dat zal wel goed zijn.
Bij het volgende station worden er weer rijtuigen aangekoppeld en nu zijn we een echt lange-afstandstrein geworden, inclusief restauratiewagen.

IMG 0760De zitplaatsen zijn best wel goed, veel beenruimte en redelijke stoelen. Tijdens de reis hebben we tijd genoeg om de fietsroute van Irun naar Dax uit te zetten. Irun ligt niet op de Jacobsroute die we gaan volgen, we moeten eerst naar Dax om op die route te komen. Met een kleine 100km fietsen kunnen we daar komen. Dat moet in principe morgen geen probleem zijn. Het is daar redelijk vlak.

Af en toe hebben we internet in de trein en Frans checkt met Track en Trace of de fietsen al in Irun zijn. Dat wordt bevestigd, die zijn rond 10:00 daar afgeleverd. Dat is mooi, dan kunnen we die morgen zeker gaan ophalen. Vanavond zijn we te laat in Irun en is het afleveradres al gesloten.

Aan het reisschema van de trein zien we dat we voor een groot gedeelte de riching van de Camino volgen. Veel grote plaatsen waar de trein stopt hebben we op de fiets ook aangedaan. Vanaf Burgos zal de reis verder gaan naar Bilbao en daarna naar Irun. Dat traject hebben we nog niet gezien.

We reizen weer door de bergketens heen die we bedwongen hebben: de Cebreiro en de Cruz de Ferro. Daarna steken we de hoogvlakte weer over. De warmte en eenzaamheid daar komt je tegemoet. In Burgos verlaten we het ons bekende traject en gaan we richting noord-oosten, richting Bilbao.
We slingeren nog wat door de bergen heen en het laatste traject lijkt het wel een stoptrein.
Dan komen we aan in Irun, we stappen uit en orienteren ons even. Het stel waarmee we gisteren gedineerd hebben heeft ook Irun als bestemming en stapt ook uit. We gaan gezamenlijk op zoek naar een kamer. De kamer die we uiteindelijk vinden is matig, maar we hebben geen zin meer om verder te zoeken. Even opfrissen en omkleden en dan gaan we met z’n vieren een hapje eten. Tijdens dat eten worden de ervaringen weer uitgewisseld en is het erg gezellig.

Moe van het reizen en voldaan van het eten gaan we slapen. Morgen de fietsen ophalen en de grens over, op weg naar Dax.
We hebben vandaag niets gedaan, eigenlijk alleen in de trein gezeten en gedut of zitten mijmeren. In een dag zijn we bijna het hele traject in Spanje van onze camino teruggereden en is de volgende etappe van onze reis begonnen. Het is blijft bijzonder om op deze wijze op pad te zijn.
Jullie reacties op het halen van Santiago zijn geweldig. We worden er verlegen van. De komende weken gaan we op weg naar huis en zullen we deze blog bij blijven houden. Denken jullie nog aan de Voedselbank?
Dank voor de dag, het is een voorrecht voor ons.

Vorige

11 juli 2012 Santiago de Compostela

Volgende

13 juli 2012 Zon, Zee en uiteindelijk de wind

1. mirjam struik

hoi hoi,

Misschien een beetje laat met mijn reactie, maar echt te gek wat jullie hebben gedaan. Wat een prestatie!! En ik merk dat ik door jullie verhalen, die ik elke dag met plezier lees, een beeld krijg van jullie bijzondere reis. Ook dat mag eens gezegd worden, jullie doen het en wij reizen mee, dankzij jullie dagelijkse verhalen. Heel veel succes op de terugweg…

groetjes Mirjam Struik

2. Leo Dix

Hallo Annemieke en Frans, Heerlijk om een dagje niet te hoeven trappen en te kunnen mijmeren van wat jullie de afgelopen weken gefietst en beleefd hebben. Nu jullie de fietsen weer terug hebben gaat het weer richting huis en ook daar mogen we de verhalen weer van lezen. We houden jullie in de gaten en wensen jullie heel veel succes. Vele veilige km toegewenst door ons. Groeten Marijan en Leo.