Vannacht gebeurde iets wonderbaarlijks: het heeft de hele nacht geregend. Als we wakker worden tikt het nog zachtjes op de tent, maar we doezelen nog even. Het wordt droog en we gaan eruit. Dichtbij de tent is een overdekte plaats waar wat tafels en stoelen staan. Daar gaan we even zitten en ontbijten. Er zitten al twee fransen die ook naar Berlijn gaan. Frans probeert zijn frans nog even uit, maar het is toch anders als je niet in Frankrijk bent. Gelukkig kende de man ook wat engels en hij is al erg blij om wat franse woordjes weer te horen.

Spullen inpakken in de tent en als laatste de drijfnatte tent opvouwen. Tja, dat hoort er ook bij, gelukkig kan die tent ertegen.

Weldra zijn we weer onderweg en we moeten meteen even fors klimmen om weer op de route te komen. Die loopt vanochtend langs de bosrand van de Harz, we krijgen vandaag de laatste oprispingen van de Harz te verwerken. En die vindt het blijkbaar niet leuk om achtergelaten te worden. Het hele arsenaal wordt tevoorschijn gehaald: steile en eenvoudige klimmen en dalen, goede en beroerde wegdekken. Bos en hei en kleine dorpen. Een waardige souvenir.

Het is zondag en het is het voormalige Oost-Duitsland, er is dus niets te doen, wel de nodige fietsers, maar er is niets open, geen winkel, maar ook geen terras. We moeten het doen met onze eigen meegenomen koffie, die prima smaakt.

Eén hellinkje kunnen we niet meer fietsen, als je bijna 10% moet klimmen over gladde kinderkopjes, dan gaat dat niet goed lukken. Dat betekent afstappen en de fiets ophoog duwen.

Dan maken we een bocht naar links en begint het Grote Afdalen. We verlaten de Harz en gaan het platteland op. Het platteland van voormalig Oost-Duitsland doet af en toe denken aan Noord-Frankrijk, maar dan nog een graadje erger. Vervallen huizen naast splinternieuwe, wegen met strak asfalt vs wegen met afgesleten kinderkopjes vs puin- en grindwegen.

Het is erg afwisselend qua directe omgeving en de kwaliteit van het wegdek.

We komen nog steeds geen terrasje tegen en besluiten op een bankje onze boterham te eten. Dat is ook even zoeken, de eerste twee bankjes zijn erg vies en het derde is aanvaardbaar.

Als we in een dorpje eventjes verkeerd rijden komt er direct een oude man naar ons toe om ons verder te helpen. Hartstikke fijn. Maar hij wil steeds maar meer vertellen en we komen bijna niet weg….we krijgen  de indruk dat wij de enige zijn die hij spreekt…

Na de Harz rijden we eerst in noordelijke richting en na een tijdje gaan we naar het oosten. We komen lansgs een groot meer, een resultaat van een afgraving, en daar geschiedt het wonder: een terrasje! We laten ons de koffie en de cola goed smaken.

Dan volgt er nog een lang traject door de weilanden, eerst met slecht wegdek en langzaam klimmend en daarna met goed wegdek en dalend. Kijk dat laatste vinden we nu leuk!

We (in ieder geval Frans) raken vermoeid en bovendien fietsen we de hele tijd al onder de dreiging van een regen- en onweersbui. We overleggen even, het is nog 36km naar de stad met de camping en dat zien we niet meer zitten. Een hotelletje dus, het kost even wat moeite, maar uiteindelijk dan toch maar geboekt in een Schloss herberg.

De bui komt dichterbij en dichterbij en we gaan ons haasten naat het hotel, maar dat ligt nog wel een paar kilometers verder.

Dan begint het ineens hard te regenen. Yes, eindelijk de regenjasjes aan, de helmen op en de rainlegs om. Hebben we die toch niet voor niets meegenomen!

Het is een onweersbui en de laatste kilometers naar het hotel gaan door open veld. We wachten dus totdat het onweer weg is en leggen dan het laatste stukje naar het hotel af.

We dachten dat we in een herberg bij een kasteel zouden komen, maar het kasteel zelf blijkt de herberg te zijn. We worden allerhartelijks ontvangen ondanks dat de regen van ons afdruipt.

De fietsen kunnen in een bijgebouw, wij gaan douchen en daarna heerlijk eten in het kasteel. Eindelijk een passend huis voor een Heer van Stand 😉

Het was een bijzondere dag, vermoeiend en met vele indrukken van het oude Oost-Duitsland, we zijn blij en dankbaar dat we dit mogen doen.