Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

18 juli 2012 Dag Zee

We hebben een nieuw kabeltje, maar dat is niet goed. De foto’s zijn nu direct met het geheugenkaartje overgezet, maar nu kunnen we geen route importeren…

Vanochtend zijn we vroeg op en lekker uitgerust. Het ochtendritueel speelt zich weer af en al snel hebben we ontbeten, de spullen ingepakt, de tent afgebroken en opgeborgen en de fietsen geladen. We kunnen weer!. Omdat we op een camping staan die een behoorlijk stuk van de route af ligt moeten we een behoorlijke aanloop naar de route fietsen. Onderweg fietsen we achterop een klas scholieren die op de fiets op weg is (naar het strand waarschijnlijk…). Die fietsen een lekker tempo en we sluiten daar graag achteraan. Na een kleine 10km zitten we dan weer op de route. De bebouwde kom ligt net achter ons als een ree vlak voor ons de weg oversteekt. Ze kijkt nog even rond en verdwijnt dan weer in het bos. Dat was een mooi gezicht.

IMG 0798De weg is weer mooi, de laatste dagen fietsen we op prachtige fietspaden en dit is er zo eentje.
Om ons heen naaldbomen met bijna geen begroeing op de grond, enkele varens daargelaten en een strak asfaltpad voor de fietsers. Het is een feest om hier te fietsen, dat feest wordt nog eens opgeluisterd door de muziek van de ontelbare cycaden. Het is af en toe oorverdovend.
Als we een stukje fietsen zonder naaldbomen valt de stilte gewoon op.
IMG 0800Een stuk verder is van het mooie asfaltpad niet veel meer over. Het is overgegaan naar een betonnen strook van 75cm breed. Deze is door de duitsers in de tweede wereldoorlog aangelegd om motorordonansen snel langs de kust te kunnen sturen. Een gedeelte van deze strook wordt nu gerestaureerd. Het is zo smal dat we het idee hebben dat we over een evenwichtsbalk moeten fietsen. Als er een tegenligger is moeten we afstappen om elkaar te kunnen passeren.

IMG 0801Eergisteren en ook vandaag fietsen we langs de kust, langs de zee, maar die zee hebben we nog niet gezien. De schaarse strandovergangen zijn we voorbijgereden, wetende dat je dan nog een heel stuk moet voordat je bij het strand bent. We komen nu door badplaatsjes die direct aan de zee liggen en stoppen even voor een appeltje en wat drinken.
IMG 0802

Een paar kilometer begint zowaar een echte boulevard langs de zee en daar gaan we een langere pauze houden. We eten ons pas gekochte brood en kaas als lunch. Heerlijk zo! Daar ontmoeten we ook een belgische jongen die op de fiets op weg is naar Santiago. We wisselen natuurlijk de ervaringen uit. Mooi is dat, zo komt het bij ons ook weer terug.
Vanaf dat punt fietsen we een paar kilometer direct langs de zee en hebben een forse tegenwind te overwinnen. Pas als we weer van de zee af draaien wordt het minder en kunnen we weer lekker doorfietsen. De route is lang vandaag, bij het plannen gisteren hebben we ons blijkbaar wat km’s vergist en die 10km vanuit de camping komen er ook nog bij!
Toch zijn we vastbesloten om vandaag de overtocht naar Royan te doen. Het is de oversteek van de monding van de Gironde en dat markeert toch weer een psychologische grens.

IMG 0804Op weg naar Pointe de Grave, het punt waar de veerboot vertrekt, fietsen we in een keer langs een klein spoorlijntje, wat voor toeristen in stand wordt gehouden. Het treintje rijdt ongeveer even hard als wij en wij slingeren rond de spoorweg zodat we regelmatig een spoorwegovergang hebben. De trein moet toeteren voor elke overgang.
Op het laatst is het traject recht en lopen we langzaam in op de trein.

IMG 0808In Pointe de Grave verwachten we een klein veerbootje, maar tot onze verbazing is het een flinke veerboot, vergelijkbaar met die naar Texel. We kopen kaartjes en wachten totdat we erop mogen. De boot is net aangekomen en we hoeven niet lang te wachten. We fietsen de boot op en zetten de fietsen aan de kant. Daar staan ze wel goed. Zelf nemen we de trap naar het passagiersverblijf, kopen een blikje icetea en een “pain aux raisins” en gaan daarmee op het buitendek lekker in de zon zitten.
Al snel is iedereen binnen en vertrekken we. Dit is gewoon een echte bootreis!
IMG 0810Na een half uurtje zijn we bij Royan en ontschepen we. Het is even zoeken om de stad uit te komen. Dit is geen stad waar je lang wil zijn…
Bij het verlaten van de stad kopen we ons avondeten bij Leclerc en fietsen weer verder. Het landschap doet in niets meer denken aan de kust en aan de zee. Die ligt in een keer achter ons.
We genieten intens van dit weer nieuwe landschap, de bloeiende zonnebloemen, het gele koren. Het is een prachtige lappendeken.
Nu op zoek naar een camping. We komen vrij snel bij een mooie camping, maar die is wel erg prijzig! We hoeven geen zwembad e.d. en willen daar ook niet voor betalen. Dan komen we volgens ons routeboek op een plek waar ook een camping is, maar als we de details lezen blijkt dat deze nog 5 km van de route afligt. Er is geen alternatief dus gaan we daar maar op af. Als we op de kaart terugkijken naar de route die we sinds Royan hebben afgelegd blijkt dat we met een heel grote boog naar deze camping zijn gefietst, tja, dan moeten we maar beter plannen.

We hebben 119 km gefietst, maar niet echt moe. De tent staat, we hebben gegeten en gedouched en werken de blog bij. Dadelijk gaan we slapen, morgen weer verder fietsen in de richting van Poitiers.

Het was een mooie, zonnige warme dag. De ontmoeting met fietsende( ong. 5!) pelgrims en ook het weer verschijnen van de camino-aanduidingen langs de weg maken dit weer een tocht en niet zomaar een fietsdagje. Het was mooi, dank voor deze dag, we zijn bevoorrecht om dit te mogen doen!

Vorige

17 juli 2013 Een zonnige rustdag

Volgende

19 juli 2012 De heuvels zijn terug

1. Leo Dix

Hallo Annemieke en Frans, 120 km fietsen ? petje af maar door een geweldig mooi gebied als ik de foto’s zie. Leuk als je verhalen dan kunt delen met mensen die nog naar Santiago gaan en jullie adviezen en verhalen in hun hart meenemen. Het blijft geweldig om jullie blog te lezen, succes vandaag en morgen en een hartelijke groet uit het Waikse.

2. mirjam struik

hoi hoi,

Vanavond de laatste blog lezen en morgen. ook naar Frankrijk. Wij zitten vanaf zaterdag in de Vendee. We zitten in Saint just Luzac. Mochten jullie er langs komen. Zijn jullie (kanjers) van harte welkom..

groetjes vanuit een regenachtig Dordrecht

3. José Roeleveld

hoi Annemieke en Frans, 119km. fietsen dat is pas knap ik heb zoveel respect voor jullie dat ik dit toch even moest vermelden, en wat is Frankrijk mooi hé, wij hebben zelf ook al veel streken bezocht maar het is eigenlijk overal mooi. Verder wil ik jullie nog een goede terugtocht wensen!!!!!!! groetjes José Roeleveld