Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

15 juli 2012 We vervolgen onze tocht

Gisteravond zijn we even gaan kijken bij het grote feest op het evenemententerrein. Dat hadden we eerder moeten doen!
IMG 0777Het hele dorp zat aan lange tafels te eten en voor een redelijke prijs hadden wij ook een maaltijd gehad. Maar wij hebben ons maal achter de kiezen en om nu nog een keer aan te schuiven…
Het was hartstikke gezellig en zo nu en dan kwam er ook nog muzikale ondersteuning van een dweilorkestje.

IMG 0778Ondertussen zagen we het podium al klaar staan, met een mooie dansvloer ervoor. Na deze maaltijd zou een band gaan optreden. We hadden gistermiddag al flarden van ze gehoord en dat klonk niet verkeerd. We besloten toch maar naar bed te gaan, we waren behoorlijk moe.

We hebben nog gehoord dat de band ging spelen, maar vielen al snel in slaap. Rond middernacht was er nog vuurwerk, maar ook dat kon ons niet uit de slaap houden.

Vanochtend was alles nat, er was een mals buitje gevallen. Gelukkig hebben we er tegenwoordig handigheid in gekregen om de tent zo neer te zetten dat hij, als het even kan, de ochtendzon vangt. Dit was nu ook weer gelukt. We zijn laat op en hebben waarschijnlijk door de vermoeidheid wat langer geslapen dan anders.
We ontbijten en ruimen de spullen op terwijl de tent verder droogt in de zon. Onze belgische medekampeerders hadden hun wasgoed buiten laten hangen en dat was alleen maar natter geworden. Tja, die les moeten we allemaal leren.
We beginnen net de tent af te breken als er een regenbui losbreekt. We hebben hem wel zien aankomen, maar hij was toch sneller dan wij.
Vlug slepen we de tent met het onderliggende plastic onder de bomen, maar kunnen niet voorkomen dat het toch weer behoorlijk nat wordt.
Het wordt droog en we vouwen de kletsnatte tent en het natte plastic op. We pakken vaker nat in dan droog…
Alle kampeerders zijn ongeveer tegelijk klaar, we wensen elkaar een behouden reis en vertrekken.
In het dorp is het markt en daar gaan we eerst even naartoe. Er wordt tomaten en fruit gekocht en een lekker stukje kaas. Bij de bakker halen we nog twee broden, een voor vanavond en een voor morgenvroeg. We zijn weer voorzien.
Rond 11:00 vertrekken we dan weer voor de verdere tocht. IMG 0779Les Landes, de streek waarin we fietsen, wordt wat vriendelijker. Het begint natuurlijk aan te doen. De bossen en velden zijn niet meer zo strak. Als je niet beter wist zou je je zo in Drente wanen.
Wel is het zo dat zo af en toe een riviertje ons pad kruist. Aangezien het hier zachte grond is en zo’n riviertje de grond meeneemt ligt dat altijd een stuk lager dan het overige land. In Les Landes betekent dit dat je razendsnel naar beneden rijdt, zo snel dat je in je remmen moet knijpen om veilig te kunnen fietsen op de matige wegen en dat je binnen een paar tellen stil staat op de klim die je weer naar het normale niveau moet brengen. Het zijn geen lange stukken, maar wel steil!
We eten in Moustey( vóór Biganon) een heerlijke couscous, die legt weer een goede bodem voor de middag. Ons eetpatroon is weer aangepast. In Spanje aten we 2 keer per dag warm, ‘smiddags en ’s avonds. Dat hebben we nu niet meer nodig en dus besluiten we voortaan ’s middags warm te eten en ’s avonds weer brood.
Na deze maaltijd bekijken we de vervolgroute en dan blijkt dat de variant die we willen fietsen niet op de GPS staat. We willen via de kustroute en deze is nieuw opgenomen in het routeboek en hier is nog geen gps-track van. We opperen om dan toch maar de andere route te nemen, maar besluiten om toch naar de kust te gaan en aan de hand van de routeboek te fietsen. Dat boek is gescant en staat ook op de GPS van Frans, we kunnen het dus eenvoudig raadplegen onderweg. Vanavond gaat Frans kijken of hij er een gps-track van kan tekenen. De route wordt vervolgd en het routeboek met de aanwijzingen wordt gevolgd. Dat gaat best wel goed en op deze manier komen we er ook wel.

IMG 0780Na een tijd komen we op een prachtig fietspad terecht. Dit is aangelegd op het tracé van een oud spoorlijntje. Wat een feest om hier te kunnen fietsen.

IMG 0781Er is zelfs aan een picnic plaats gedacht, een plek die we graag even gebruiken.

Dit fietspad eindigt in Salles waar we de camping gaan zoeken. Het is mooi geweest voor vandaag.

;

;

We voelen ons vandaag een stuk beter dan gisteren. Wat een goede nachtrust al niet kan doen. Annemieke merkt op dat we onze tocht nu voortzetten, de vorige dagen stonden mentaal in het teken van naar huis gaan, maar we hebben nog een behoorlijke fietsvakantie voor de boeg en willen daar nog volop van genieten. Wat een ware woorden en met die instelling gaan we de komende periode in.
Het was een mooie omgeving en mooi fietsen. We komen weinig Santiago-gangers tegen, dat verbaast ons wel een beetje. Het hoogseizoen voor de Camino is nu bezig en we hadden wel wat meer fietsers verwacht dan diegenen die we gisteren ontmoetten. Vandaag zijn we geen Santiago-ganger tegengekomen!
Ze weten niet wat ze missen…
Dank voor deze dag, het is een voorrecht om dit te mogen doen.

Total distance: 59.02 km
Max elevation: 77 m
Min elevation: 5 m
Total climbing: 474 m
Total descent: -530 m
Average speed: 16.04 km/h
Total time: 23:56:32
Download

vandaag zijn Joke en Floris Bosman jarig, gefeliciteerd!

Vorige

14 juli 2012 Bomen, bomen en groen

Volgende

16 juli 2012 Zee, duinen en fietspaden

1. Leo Dix

Nog een dag en dan zijn jullie waarschijnlijk in Bordeaux. Zijn jullie nog van plan Mont Saint Michel aan te doen, Al je de kans krijg ?? Doen want het is prachtig. Het is een plezier om jullie verhalen te lezen maar voor nu heel veel plezier de komende dagen. Eind van deze week mogen we ook op vakantie. Voor die tijd reageer ik nog een keer. Groet uit Waik.

2. Rien en Rianne Moerland

Hoi Frans en Annemieke,

Leuk stukje in de wijkse krant over jullie avontuurlijke tocht
    en voor ons aanleiding om jullie blog te bezoeken.
    Mooi reisverslag, mooie avonturen.

Nog veel plezier op de terugreis,