We hebben slecht geslapen, het was erg warm in het hotel, we verlangden naar ons tentje…

Het ontbijt is weer heerlijk en voldaan stappen we op de fiets, niet uitgerust, maar dat mag de pret niet drukken, het zou geen zware dag worden.

Al snel hebben we Gutersloh achter ons gelaten en rijden we naar Warendorf. Daar willen we de noord-route van de 100-schlosserroute oppakken om zo met een lus naar Nederland te fietsen. Het fietsen gaat best wel goed, maar helemaal fit zijn we niet. De wind zou uit het oosten komen, in de rug dus, maar hier hebben ze blijkbaar besloten om oost en west om te wisselen, we moeten regelmatig behoorlijk tegen de wind in stampen.

Eind van de ochtend komen we bij een terrasje bij Warendorf aan en drinken we een lekker kop koffie en hebben er een lekkere koek bij. Daar zien we dat de nieuwe route bij dat terras begint en niet midden in Warendorf. Dat is mooi, anders moeten we een stukje terugfietsen.

Vol goede moed beginnen we aan de nieuwe route en al snel zijn we in en door Sassenberg. We moeten rond een plas fietsen en daar hebben ze net een hardloopwedstrijd gepland. Het eerste stuk mogen we met de lopers meefietsen, maar dat wordt ons te gortig. Het is onwezenlijk om op zo’n parcours te fietsen. Zo snel mogelijk verlaten we het parcours en zoeken een nieuwe weg er omheen. Dat gaat in eerste instantie goed totdat ook die geblokkeerd is voor de wedstrijd. Dan maar een nog grotere lus maken. Dat houdt op als we bij een drukke weg komen, waar geen fietspad is. Daar gaan we niet fietsen.

Fijn zo’n hardloopwedstrijd, maar, Duitsland, zorg dan dat het verkeer fatsoenlijk wordt omgeleid…

We zetten met de gps een nieuwe route uit om de noord-route een stukje verder weer op te pakken. Dat gaat goed en na een tijd fietsen we weer op die route. Alleen…

De route is een track, een spoor, op de gpx. Een turqoise lijntje wat op de landkaart wordt gelegd. Wij zijn een pijltje en moeten dat pijltje op het lijntje houden. Moeilijker dan dat is het niet, alleen… Dat lijnt kent geen richting, het vindt heen even belangrijk als terug en je raadt het al, we volgen de route in de verkeerde richting. Pas na ettelijke km’s komen we erachter dat we naar Munster aan het fietsen zijn ipv naar Tecklenburg. Tja, om nu weer om te draaien, dat wordt wel een heel erg lange dag. Dus we fietsen door naar Munster. Al met al betekent dit wel dat we de nodige omwegen hebben gemaakt en dat we dus meer km’s aan het maken zijn dan verwacht.

We drinken op een terrasje een ice-tea en besluiten de gps een route naar de camping bij Munster te laten uitrekenen. Dat is nog 15km, terwijl we voor de officiele route nog 27 km nodig hebben. En we zitten al op de 80.

Het besluit is snel genomen, we gaan de gps volgen en die heeft een mooie route voor ons bedacht.

Vermoeid rijden we camping binnen, even registreren en dan de tent opzetten, biertje drinken, douchen en dan eten in het restaurant. Daar zijn we bijna de laatste, maar dat maakt daar niets uit, de organisatie is toch al chaotisch in dat restaurant. We hebben trouwens prima gegeten.

We zijn te moe om nog te bloggen, dat doen we morgen wel weer. Een vreemde dag met veel extra kilometers, ( uiteindelijk 95km!).

Ondanks alles hebben we lekker gefietst en we zijn dankbaar dat we dit kunnen doen.