Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

Maand: april 2017

21 april 2017 Op weg (maar niet echt…)

We hebben lekker geslapen, het is wel even wennen weer. Even zoeken naar de juiste hardheid van onze slaapmatjes, maar het was lekker warm

We doen het op ons gemak vanochtend, dat vinden we trouwens best wel een goede gewoonte…

Aankleden, wassen, thee zetten, boterham eten, koffie zetten, heet water koken voor onderweg, de routine zit er al weer in.

De spullen zijn weer vlug opgeborgen en de tent opgevouwen. Rond 9:30 zitten we op de fiets. Het is nog wel een beetje fris, maar er zijn hogere temperaturen beloofd.

De eerste plaats die we aandoen in Weesp. Hier zijn we wel eens eerder geweest, maar nog nooit op de fiets doorheen gereden. De stad wordt wakker en ademt de ouderdom. Een mooie plaats.

Al snel verlaten we Weesp en fietsen we verder langs het water. We komen bij Ankeveen. Hier zijn we nog nooit geweest, maar wat is het hier mooi…

Over de smalle legakkers tussen de veenplassen fietsen is heel bijzonder.

Nog mooier vinden we de stilte, het is een doordeweekse dag en we komen niemand tegen. Alleen wij, de vogels, de bomen en struiken, een beetje land en het water. Om stil te blijven…

Maar dat blijft niet zo, we gaan over landweggetjes richting Hilversum waar we om het noorden heen fietsen. Tussen de bomen door horen we de kinderen joelen en juichen voor de Koningsspelen. We fietsen tussen Hilversum en Laren door over de grote stille heide. Hier nemen we even een bankje voor de koffie. Lekkere warme koffie, het is nog steeds een beetje fris…

Weer een beetje uitgerust gaan we verder, richting Lage Vuursche. De heide hebben we nu ingeruild voor de mooie bossen. Links en rechts zijn nog kale bomen, maar de lente slaat echt toe op de meeste plekken.

Na Lage Vuursche door naar Soest en al snel rijden we achter langs Dierenpark Amersfoort. We herkennen het aan de dino-geluiden die tot ons doordringen.
Vlak bij het dierenpark is een pannenkoekenrestaurant en we vinden dat we wel wat verdiend hebben. Een pannenkoek met fruit gaat er wel in en geeft een goede basis voor de middag.

Weer verder, dwars door Amersfoort met een grote boog over de Singel naar Noord-Leusden. De middelbare scholen zijn net uit en we belanden regelmatig in trosjes jeugd. We mopperen in Wijk weleens over de slingerende jonge fietsers, maar hier in Amersfoort zijn ze daar veel beter in…

We duiken onder de A28 door en fietsen verder langs het Valleikanaal, Weer een mooi stukje Nederland. Dit fietst lekker door en bij Scherpenzeel verlaten we het kanaal en gaan we richting Overberg, het einde van de route van vandaag.

We zetten een knooppuntenroute naar huis uit en pakken de laatste kilometers. Hier krijgen we nog wel een stevige tegenwind en we zijn toch ook wel een beetje moe.

Dat was de eerste etappe, op 3 mei starten we echt voor de grote tocht en de eerste etappe hebben we nu al gedaan. We hoeven op 3 mei dus niet eerst naar Amsterdam, maar vertrekken vanuit huis…

Het was weer mooi en heerlijk om weer op stap te zijn, het smaakt naar meer.
Dank voor alles.

Foto’s? Zijn we vergeten te maken. We zitten nog niet in het ritme. De foto’s in dit bericht hebben we van internet af gepikt…

Total distance: 85.57 km
Max elevation: 26 m
Min elevation: -30 m
Total climbing: 656 m
Total descent: -620 m
Average speed: 16.15 km/h
Total Time: 07:20:04

20 april 2017 Op weg naar de eerste etappe

Nog voor dat we officieel (op 3 mei) beginnen zijn we al op weg gegaan…

Het klinkt vast kryptisch, maar het is wel waar…

We starten echt op woensdag 3 mei, maar de route begint officieel op het Centraal Station in Amsterdam. Daar  is het echte startpunt van de route die Hans Reitsma heeft uitgezet en wij willen “natuurlijk” goed beginnen… Maar we willen op 3 mei niet eerst een stuk “weg van Rome” fietsen, we willen naar Rome toe. Daarom zijn we op donderdag 20 april zijn we ’s middags vertrokken voor een ritje naar Amsterdam. Vrijdag fietsen we dan weer terug.

Dit tochtje is een mooi trainingsrondje en we kunnen de spullen weer eens goed testen. Met name ons tentje gaat al even mee en vorig jaar merkten we de eerste slijtage op. Eens kijken of alles nog goed genoeg is.

In de ochtend mocht Frans nog zingen bij een uitvaart, dat blijft heel bijzonder, en na een snelle hap en het beladen van de fietsen zaten we tegen 13:00 op de fiets. Annemieke had de nodige kleding ingepakt en de kampeerspullen hadden we de avond ervoor al klaar gezet.

We hebben een knooppuntenroute uitgezet naar de camping aan de Gaasperplas. Net even buiten Amsterdam Zuid-oost. De route is op de kaart redelijk recht en we fietsen dan ook lekker door.
De eerste kilometers zijn bekend en het schiet lekker op. Door Utrecht heen, langs het Catharijne Convert, de Dom, de Oude Gracht en zo naar de Vecht. Als we de drukte achter ons kunnen laten slaken we weer een zucht van verlichting.

Ter hoogte van Slot Zuilen hebben we even een stop om wat de drinken, te eten en te rusten. Het zonnetje schijnt, maar de wind is stevig en erg koud.

Het fietsen gaat ons weer goed af. Dit jaar zijn we nu voor het eerst weer met bepakking onderweg en dat is altijd weer even wennen. Frans heeft een kleine 25 kg aan zijn fiets hangen en Annemieke 18. Dat fietst net even wat anders dan zonder bagage. Al met al fietst het weer lekker.

Langs de Vecht is het nu mooi fietsen, het is door de week en dat is goed te merken. We hebben hier wel eens in het weekend gefietst en daar waren toen niet blij van geworden, veel te druk en onvriendelijk. Nu is het rustig en mooi. De prachtige buitenverblijven liggen er puik bij in de zon.

Na een tijdje verlaten we de Vecht en gaan we schuin naar het noord-westen naar Amsterdam. Hier hebben we nog nooit gefietst en dit landschap is toch wel erg mooi. Steeds weer horen we de A2 op de achtergrond, maar ook dat went wel.

Even voor Abcoude hebben we weer een korte pauze, maar we gaan weer snel op weg, het wordt anders te koud.

Bij de Gaastperplas nemen we (natuurlijk) de verkeerde afslag en moeten de hele plas rondrijden om bij de camping uit te komen. Daar worden we allervriendelijkst ontvangen en naar een veld gebracht waar nog een enkele tent staat. Het is rustig op de camping. We zetten de tent op en gaan douchen. Eerder vandaag hebben we al besloten dat we niet koken, maar een hapje gaan eten.

Het restaurant bij de camping heeft aangename prijzen en lekker bier. Dat hebben we wel verdiend vinden we. De jongen die ons bedient is aangenaam verrast als we nederlands spreken. Dat gebeurt niet zo vaak op deze camping…

Warm van buiten en warm van binnen gaan we terug naar onze tent en kruipen in de lekkere warme slaapzakken. We zijn de e-readers vergeten en kletsen nog even wat. Daarna zakken we heerlijk weg in een diepe slaap.

De eerste dag zit erop, de “nulde” etappe en het voelt weer goed.

We prijzen ons gelukkig en zijn dankbaar dat we dit nog steeds zo kunnen doen.

Foto’s? Zijn we vergeten te maken. We zitten nog niet in het ritme.

Morgen gaan we weer naar huis.

De route van vandaag:

Average speed: 16.93 km/h
Total Time: 04:45:59

Naar Rome, de aanloop

Yep, we gaan naar Rome fietsen dit jaar, het sluimerde al een tijdje en dit jaar zijn we 40 jaar getrouwd en mede daarom hebben we het besluit genomen: We gaan naar Rome.

En dan, welke route nemen we? We hebben alle spullen wel compleet en weten wat we aankunnen, maar welke route nemen we? Alle wegen leiden immers naar Rome…

Op internet vinden we verschillende mogelijkheden en tenslotte besluiten we Reitsma’s route te nemen. Vanwege de vele positieve ervaringen, maar ook omdat we de routeboekjes erg goed vinden, tenslotte moeten we onderweg het kaartje en de beschrijving zonder twijfel kunnen raadplegen. Op de Fiets- en Wandelbeurs hebben we de boekjes ingezien en gesproken met aantal Rome-reizigers.

Ook deze keer zit er, naast een heerlijke vakantie, een religieuze bedoeling achter. De tocht is niet zo druk bezocht als die naar Santiago en de route is meer touristisch en niet zozeer gericht op religie en kloosters e.d., maar toch. Het is wel een pelgrimstocht naar Rome. Op de terugweg van Santiago in 2012 kwamen we een fietsende Belgische tegen die ons fijntjes vertelde dat je drie tochten gedaan moet hebben: Naar Santiago (check!), naar Rome (“bijna check”) en naar Jeruzalem. Dat laatste zien we voorlopig op de fiets niet zitten.

We hebben pelgrimspaspoorten aangeschaft en zorgen voor de nodige stempels onderweg. In Rome kunnen we dan een bewijs krijgen dat we de tocht hebben afgelegd.

In onderstaand plaatje zie je de hoofdroute die we grotendeels zullen volgen. Alleen zullen we waarschijnlijk hier en daar wel afwijken om bijvoorbeeld even langs Venetië, Florence en/of Assisi te gaan.

Deze keer gaan we niet terugfietsen, in Rome geven we de fietsen en overtollige bagage af aan een koerier en we gaan met de trein terug.

Onderweg zullen we deze blog zo goed mogelijk bijhouden met onze foto’s, routes en ervaringen, maar dat lukt misschien niet altijd.

We hebben er erg veel zin in!