Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

Maand: juli 2012 Page 1 of 7

31 juli 2012 Fietsen naar St.Quentin

Er is gisteravond niemand bijgekomen in de gite, we hadden dus een heel groot appartement voor ons tweetjes. De was die we gisteren nog gedaan hebben is lekker droog en we hebben weer frisse fietskleding.

Ontbijten, spullen inpakken, fietsen beladen en klaar maken voor het vertrek, het is allemaal zo gebeurd. Al snel trekken we deur achter ons dicht en gaan we op weg.

IMG_0987We rijden eerst naar de Oise, de rivier die door Compiègne stroomt. Die moeten we de komende kilometers even gaan volgen. Het is een drukke weg, maar er ligt een mooi fietspad, wat even later zelfs van de weg afbuigt en nog een aangenaam pad wordt.

30 juli 2012 Een toertochtje naar Compiegne

Vannacht hebben we in een Akena-hotel geslapen, hier in de omgeving is geen camping te vinden op redelijke afstand. We hebben prima geslapen, de kamer is schoon, netjes maar wel spartaans ingericht, er staat nog geen stoel in!
We ontbijten in het hotel voor een paar euro en dat was prima! De laatste spullen zijn snel ingepakt en we vertrekken. Eerst doen we wat kleine boodschappen bij de Aldi, hier om de hoek, en gaan we op weg, richting noorden.
Op de buienradar hebben we een brede strook wolken en buien over Frankrijk zien trekken en met een beetje geluk blijven we net ten noorden van die strook. We zullen zien.

IMG 0964Het landschap is weer glooiend en we kunnen regelmatig weer genieten van de mooie vergezichten, inclusief dorpjes die tegen een heuvel aan geplakt zijn. Het fietsen gaat hartstikke goed. De benen zitten vol energie en het glooiende landschap vormt geen enkel probleem. Zelfs heuvel op fietsen we af en toe 20km/u. Netjes he?

IMG 0965In het begin zitten we nog onder de aanvliegroute van het vliegveld Charles de Gaulle. Het is spitsuur blijkbaar, want het ene na het andere vliegtuig komt over. Soms twee bijna naast elkaar, we nemen aan dat het vliegveld twee parallelle landingsbanen heeft, anders gaat het niet goed.

IMG 0967De dorpjes waar we doorheen fietsen zien er nog goed verzorgd uit. Hier is blijkbaar niet zo’n armoede als in de streek waar we op de heenreis doorheen kwamen. Hier zijn weinig leegstaande huizen te bekennen. Wel is het wegdek af en toe bar en boos. Een rijk land als Frankrijk zou zich moeten schamen voor de staat waarin sommige wegen verkeren. We zijn af en toe meer bezig met het ontwijken van de ergste kuilen ipv lekker doorfietsen.

Het is maandag en dan is in Frankrijk alles dicht, ook veel kerken hebben we gemerkt. In een dorpje wilden we in een oude kerk gaan kijken, maar de deur was potdicht. Die was wel van betere kwaliteit dan de muren van de toren. Het staat nog overeind, maar hoe lang nog?

IMG 0969Op een hoek lassen we even een pauze in na een klim. Prompt fietsen ons twee Nederlanders voorbij richting zuiden. Die hebben nog wel wat voor de boeg.

IMG 0970Langzaam wordt het landschap minder open en verschijnen er meer bomen. Als we een dorpje uitfietsen gaan we door een mooie bomenlaan, horend bij een soort chateau/ landgoed met een echte kasteelmuur. Dit is pas genieten zo!

IMG 0973In een plaatsje zien we een bankje bij de kerk, een mooi plaatsje om te picknicken. Zo denkt een andere fietser ook, want hij strijkt hier ook net neer. Gelukkig is er plaats genoeg. Onder het eten wordt er aangenaam gekeuveld. Hij is alleen onderweg van Maastricht naar Tours, daar komt zijn vriendin erbij en dan zien ze nog wel waar ze naartoe fietsen.

IMG 0974Na de lunch gaat het weer verder, even wat klimmetjes en dan gaat het behoorlijk vlak worden. Het aantal bomen neemt toe en eigenlijk voordat we het weten fietsen we in de bossen van Compiegne. Als je bossen wilt zien, moet je deze gaan zien. Kilometers gemengd bos, doorsneden door kaarsrechte wegen en paden met op de kruispunten enorme richtingaanwijzers.

Na een tijdje rijden we vrij abrupt Compiegne binnen. Het is een stuk vroeger dan we hebben verwacht. De 80km hebben we sneller afgelegd dan ingeschat. Hier in de omgeving is geen camping, dus nemen we onze toevlucht tot de pelgrimsgite.

IMG 0986Bij de vvv geven ze ons het adres en de code van de deur. Het is snel gevonden, hij zit onder het portaal van een kerk van St.Lazare. We kunnen onze fietsen mooi achter een hek stallen. Douchen, kleding wassen en wat eten kopen. Dan even wachten op de beheerder om alles officieel te maken en dan kunnen we de stad in om een hapje te eten.

In de tussentijd zijn we de grote kerk wezen bekijken, de eglise St. Jacques. Een mooie kerk, met veel houtwerk. (Wat zal dat een boenwerk zijn…) Het kost wat moeite om St.Jacques te vinden in de kerk. maar uiteindelijk hebben we zijn beeltenissen te pakken.

IMG 0977

IMG 0980IMG 0982IMG 0984

IMG 0983Natuurlijk steken we een kaarsje op en gedenken.

Het was een mooie dag, een mooi tocht en we hebben mooi weer gekregen. Onderdak voor vannacht is ook prima in orde. Wat willen we nog meer? Het was mooi, dank voor deze dag, we blijven ons bevoorrecht voelen.

29 juli 2012 Parijs

Het is toch wel lekker om zo vanuit een hotel te vertrekken. Nog even douchen en de spulletjes inpakken en geen tent opbreken…

Gisteren bleek dat we al even net naast de oorspronkelijke Jacobsroute fietsten, de route die we volgden liep er blijkbaar net naast. Nu fietsen we direct naar de Jacobsroute en pikken die op. De eerste kilometers gaan dwars door de kleine dorpjes/voorstadjes met af en toe een stevig klimmetje, het is hier best wel heuvelachtig. Dan draaien we een halfverhard pad in en zonder ons het te realiseren is dit het pad waar we de komende kilometers op zullen fietsen. Het brengt ons dwars door de voorsteden naar de rand van Parijs.

IMG_0957Het is zondag en het pad wordt door veel trimmers en recreanten gebruikt. Je merkt af en toe dat Fransen nog niet zo aan fietsers gewend zijn, ze worden af en toe paniekerig als we eraan komen. Anderen hebben weer niet in de gaten dat niet alleen zij, maar ook wij ruimte nodig hebben. Soms is het pad geasfalteerd, maar daar willen boomwortels nog wel eens voor een ribbeleffect zorgen. Het is prachtig om zo Parijs binnen te fietsen, geen ander verkeer dan andere menskracht om ons heen.

28 juli 2012 Op weg naar Parijs

Vannacht heeft het geregend en ook wat geonweerd. Gelukkig is het op tijd droog geworden om buiten te kunnen ontbijten en de spullen op te ruimen. Marlie en Jolien zijn er nog en pakken hun tent en spullen in en wij de onze. Nog even samen ontbijten en dan de laatste dingen pakken en op weg. We zijn tegelijk klaar en vertrekken tegelijk. Tot over een kleine 10 dagen.

Het was hartstikke leuk dat ze er waren, maar nu beseffen we nog meer dat we ook naar huis willen. We fietsen natuurlijk gewoon verder, blijven genieten van de tocht, maar aan de einder trekt toch het eigen huis en haard en de kinderen, familie en kennissen!

Vandaag fietsen we een heel stuk richting Parijs. Dat is een route die we van het internet hebben geplukt en die niet in het routeboek staat. We hebben dan ook alleen maar de route en geen beschrijvingen van de dorpjes en landschap onderweg.

IMG_0952We fietsen eerst even langs het centrum van Chartres alvorens we een prachtig fietspad door mooie bossen krijgen, dat we kilometers lang kunnen volgen. De richting is oost en met een westenwindje in de rug is het lekker fietsen.

27 juli 2012 Chartres

Vandaag is het een rustdag en we gaan samen met Marlie en Jolien Chartres bekijken. Gisteren zijn we al even in het centrum geweest om te eten, maar dat was pas een voorproefje. Wel was het al donker toen we terugkwamen en we konden dus genieten van veel speciale lichteffecten die men in Chartres (Chartres Lumiéres)heeft aangebracht. Van afbeeldingen van middeleeuwse figuren op muren in de straten tot complete taferelen op de grote wanden van de kerken. Een bijzonder gezicht!

Chartres is dan wel een grote stad, het ademt nog steeds de sfeer van een dorp. Er zijn geen grote pleinen (wij hebben ze althans niet gezien) en kleinschaligheid is troef.

Het heeft vanochtend al een heel klein beetje gedruppeld, we nemen dus de regenspullen maar voor alle zekerheid mee. Het pad loopt vanaf de camping naar het centrum.

IMG_0932De eerste kerk die we tegenkomen is de St.Pierre. Een kerk, volgens de beschrijving, die zeker zo mooi is als de kathedraal. Nou, we hopen van niet, want dan gaat de kathedraal wel tegenvallen. De St.Pieter is wel mooi, maar verdient een zeer grote opknapbeurt. Vele ramen zijn beschadigd, vies, of gewoonweg niet meer aanwezig. We lopen even rond en bekijken van alles.