Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

Maand: februari 2012 Page 1 of 3

fietserpad

n

htc 038

6 mei 2011, weer naar huis

Op tijd wakker geworden, we proberen een afspraak bij de huisarts te krijgen in Wijk. Annrmieke heeft steeds meer last van haar linkleronderbeen. Het is warm en ziet er rood en vurig uit. De afspraak gaat vandaag niet meer lukken.

Na een ontbijt wat net genoeg is fietsen we weer terug naar Groningen en stappen daar op de trein naar Amersfoort. De reis is voorspoedig. In Amersfoort is het even zoeken naar de uitgang en al snel zitten we weer op de fiets naar huis.

We gaan richting Doorbn en besluiten langs de provenciale weg te fietsen, daar is het klimmetje het eenvoudigst. Dat valt dus tegen. De vermoeide benen laten het afweten! Voor het eerst in deze tocht fietst Frans achteraan…
Rond 14:00 zijn we weer thuis, in Wijk!

;

5 mei 2011, naar Pieterburen

Zo de laatste dag van de route is aangebroken, de thuisreis morgen niet meegerekend. Na een lekker ontbijt in de keuken van Marie-Louise, met veel info over haar leven met de paarden, gaan we al om 09:15 op pad. We hebben bijna 100km voor de boeg volgens de planning.
Het is prachtig, door de bossen maken we heel wat kilometers, 2 uren lang afwisselende boomsoorten. In Grollo bevoorraden we ons weer. Onderweg een fruithapje op een bankje in de zon. Met een laatste appel en reep ontmoeten we twee mannen op de fiets. Die zullen we nog 4 keer gaan zien…we halen ze even later bijna in en we denken (en zij misschien ook van ons) dat ze ook naar Pieterburen gaan. Na een tijdje gaan zij echter rechtsaf en wij rechtdoor, we hebben ze niet meer teruggezien.
Na prachtige paden door bos, heide, zandverstuivingen en kleine dorpen fietsen we in een keer Groningen binnen langs een langgerekt fietspad langs een kanaal. Het wordt steeds drukker ivm bevrijdingsfestival. We banen ons een weg naar het centrum en drinken even thee bij het kleurrijke museum.
We gaan weer verder naar Winsum, onze overnachtingsplaats voor de komende nacht. Het gaat lekker, wind in de rug, zonnetje er bij. De korte broek is aan en zelfs hebben we de fietsjacks uitgetrokken en fietsen we met korte mouwen. We zijn lekker vroeg in Winsum en zien zelfs mogelijkheden om vandaag nog naar de Waddenzee te fietsen ipv morgenvroeg. In Winsum roept een mevrouw ons om te helpen. Er is een poes aangereden en die ligt nu half in de sloot. Ze probeert hem van de verdrinkingsdood te redden.uiteindelijk is het haar gelukt de poes op het droge te trekken en de poes probeert met een laatste krachtinspanning zich naar boven te wurmen. Frans heeft ondertussen de dierenambulance gebeld en die komt er aan! De poes is erg boos en probeert uit wanhoop te bijten, het achterlijf is helemaal verlamt.ze probeert zich verder op de kant te trekken, maar valt terug in het water. De mannen van de dierenambulance verschijnen inmiddels en pakken de poes met dikke handschoenen op. er wordt nog naar een chip gezocht, maat die wordt niet gevonden. We denken dat die poes snel uit haar lijden zal worden verlost….

We fietsen verder, eerst naar ons logement met een echte bedstee, erg leuk! Daarna besluiten we toch maar door te fietsen naar Pieterburen. Wind tegen, koud en toch nog langer dan we dachten. we hebben de bagage al achtergelaten, maar die wind speelt toch wel parten! Om 19:30 lopen we dan over de dijk bij de Waddenzee! De schapen kijken ons vreemd aan, ach laat maar… Het is erg koud, dus gaan we weer snel terug naar Wanssum, nu via een kortere route in wind mee. Die 10km worden we op vleugels gedragen.

“Thuis” kleden we ons vlug om, we moeten immers nog eten. Dat kan gelukkig in “de Gouden Karper”. Heerlijk gegeten! Op de terugweg lopen we langs het water en daar valt een hond Frans aan en bijt in zijn arm.

4 mei 2011, naar Schoonoord

De ochtend begint weer goed met een lekker ontbijt met bruine boterhammen en eiersalade, dat gaat er wel in! We gaan op pad; het is nog erg fris, vannacht heeft het gevroren. Het is fris, maar wel erg lekker fietsveer! Eerst even wat proviand inslaan voor onderweg dat op pad.
Door het mooie Twentse land wat ons in eerste instantie nog bekend is. Al snel komen we bij een klimmetje wat we in voorgaande vakanties al 2 keer hebben gedaan en we tien behoorlijk pittig vonden. We doen het fluitend, hoeven nauwelijks terug te schakelen. Zo is dat dus dat je conditie en kracht op doet in een paar dagen. Dit is een leuke ervaring.
Het landschap blijft mooi, ook als we Duitsland binnenfietsen. Maar daar wordt het al vlug anders. Saai, lange kale wegen, een echt productie landschap. Een boer heeft zelfs het pad verlegt naar een stukje omgeploegd rul zand. Dit is niet te fietsen en dus lopen we een stuk. Het blijft saai met af en toe een boerderij. In een kil betonnen bushokje eten we onze lunch.
Als we eindelijk Nederland weer binnen rijden verschijnt de zon weer en wordt het landschap weer mooi. De ja-knikkers tussen de natuur leveren een heel bijzondere sfeer.
We fietsen door oosterhesselen en ook hier hebben we in een eerdere vakantie gefiets. We drinken wat naast de kerk en zien, net nadat we we weer zijn opgestapt, een mooi terrasje, kunnen de verleiding niet weerstaan. Een
Kopje koffie dus met apfelstrudel…
dan vervolgen we de tocht door het mooie drentse land, met name nu door het Stenerzand/bos.
Als we in Schoonoord aankomen blijkt dat we nog zo’n 7 km naar deKibbelhoeve moeten, zelfs een stuk terug in de richting, langs een eenzame weg, tegen de weer straffe wind in.
De Kibbelhoeve is een mooie paardenboerderij, de B&b is ruim in deverbouwde stal. Naast familie van de eigenaresse zijn we de enige gasten. Voor het eten besluiten we nog 5 km verder te fietsen, naar de Snoepert in Odoorn, lekker pannenkoeken.
Douchen, even lezen , 4 mei kijken en slapen…

3 mei 2011, naar Vassen

Het ontbijt verzorgen we dus zelf. We hebben lekker biologisch brood met kaas en ham en verse eitjes. Lekker ook voor onderweg. Het is koud in ons chalet dus gaat de kachel even aan.
Om half tien gaan we weer op weg, vandaag naar Vassen.
Eerst nog naar Eibergen om wat olie te halen voor de kettingen, die ratelen steeds harder. Frans heeft ze vorige dag al schoongemaakt en een drupje is hard nodig.
Dan op weg, het is koud maar zonnig en weinig wind. Het lijkt wel vakantie…
(We hebben de broekspijpen er maar weer aangeritst en de lange mouwen aan de fietsjacks.) Het is haast een relax dagje in een weer prachtige omgeving: Twente/Achterhoek.

Aan de kant van de weg wordt er gelunched en daarna drinken we een lekker bakje koffie bij “De Kleine Ponderosa”. Op weg naar Ootmarsum. De omgeving komt steeds bekende voor en dat klopt ook wel, hier zijn we vaker geweest in de zomervakantie om te fietsen vanuit de camping. Ootmarsum is lieflijk als altijd en niet zo heel erg druk met toeristen. We smikkelen een welverdiend ijsje weg en vervolgen onze tocht door het heuvellandschap naar Vassen.

Daar komen we in een prachtig B&B net buiten Vassen, lekker veel luxe en we kunnen zelfs nog even in het zonnetje zitten en thee drinken. Dan douchen en eten in Vassen bij Bolscher. Aspergesoep en een pruttelpotje gaan er wel in. We hebben weer erg veel honger.

Vroeg teruggekomen kunnen we nog wat lezen in een echt tweepersoonsbed met mooie lakens en dekbed! Slapen.