Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

8 mei 2017 Dag Rijn, of wacht eens, toch niet…

Warning: fopen(http://fietsen.fbosman.nl/wp-content/uploads/2017/05/Spoor_2017-05-08 170357.gif): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/bosmanf0/public_html/fbosman.nl/fietsen/wp-content/plugins/wp-gpx-maps/wp-gpx-maps.php on line 880

Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bosmanf0/public_html/fbosman.nl/fietsen/wp-content/plugins/wp-gpx-maps/wp-gpx-maps_utils.php on line 155

We worden keurig op tijd wakker, het ontbijt staat immers om 8 uur voor ons klaar. Een hotel is toch wel erg luxe. We douchen, kleden ons aan, pakken de spullen in en gaan uitgebreid ontbijten. Heerlijk. Daarna de tassen naar beneden en afrekenen, minder heerlijk.

De fietsen worden uit de veilige stalling gehaald en we hangen alles eraan. Nog even water tanken en we gaan op weg. Het eerste wat we nog in St.Goar tegenkomen is een kerkje, dus wij gaan even proberen of de deur open is. Helaas, gesloten. Dan zien we ook dat het een evangelische kerk is dus waarschijnlijk kunnen we daar geen kaarsje opsteken bij Maria.

We boffen vandaag, we hebben wind mee en het is droog. Het is wel koud en dat wordt in de loop van de dag niet minder. Met 12 graden hebben we vanmiddag het maximum wel gehad.

We gaan door met waar we gisteren mee gestopt zijn: langs de Rijn rijden. Dit stuk hebben we, net als dat van gisteren, al een keer gedaan, kijk maar naar onze blog bij de Limesroute. Maar nu rijden we de andere kant op, naar het zuiden, van huis weg, en dan ziet het er toch wel anders uit. Sowieso is het prachtig. We zijn al snel bij de Lorelei en genieten van het mooie uitzicht en hebben bewondering voor de schippers die hun grote schepen tussen de rotsen door manouvreren.
Het wordt al snel minder druk bevolkt en badplaatsen zoals Remagen en St.Goar komen we helemaal niet meer tegen. De ruimte die de Rijn laat tussen rivier en rotswand is daar ook niet geschikt voor.
we zien niet alleen het water van de Rijn, maar ook de wijn in aanleg. Mooie wijngaarden “hangen” aan de rotswanden langs de Rijn.

Na een kleine 30km komen we bij Bingen waar we natuurlijk een foto moeten maken van de Mausenturm en de restanten van de Hindenbrucke.
Van Bingen zelf worden we niet blij. Misschien is het de maandagochtend dat de wereld nog wakker moet worden maar de stad heeft geen “leven””. We kopen bij de bakker brood en koffie, slappe koffie, ook maandagochtend zullen we maar denken.

Verder op de fiets, we komen langs de camping waar we de vorige keer hebben overnacht en rijden verder door een voorstadje van Bingen. Dan gaan we van de Rijn af en buigen naar het zuiden door een prachig gebied. Eerst een natuurgebied, de Selztalradweg, en wat later door uitgestrekte landerijen. Deze keer met de wind mee.

In Bingen ontmoeten we een stel fietsers die (een gedeelte van) de Rome-route volgen, op weg naar Albanie. Zij, en wij, hebben een kort gesprek en gaan ieder ons weegs. We hebben eigenlijk niet zo’n zin in gezelschap.

We komen elkaar een stuk verder weer tegen als ze niet precies weten waar ze naartoe moeten. Zij is niet zo handig met het routeboekje en hij heeft problemen met zijn gps. Annemieke is heel handig met het routeboek en Frans met zijn gps, alhoewel… Twee keer vandaag verdween de route in een keer van het scherm, een keer uit- en inzoomen lostte dat op, maar het is wel vreemd. Dat gebeurt anders nooit. Zal er iets in de lucht hangen? Op de wat moelijke punten komen we ze weer tegen en wij weten de weg. Ze vertrouwen er zelfs zo op dat ze, als we de route even verlaten om boodschappen te doen, achter ons aan fietsen, maar zij hebben niets nodig. Als ze in de gaten hebben dat we boodschappen gaan doen, fietsen ze verder.
Nu we het zo opschrijven lijkt het heel onaardig, maar dat is het niet. Fietsreizigers zijn geen gezelschapsdieren op reis. Elkaar helpen en soms een diepzinnig gesprek is leuk, maar ieder heeft zijn eigen reis.

We vinden een kerkje open en bewonderen de eenvoud en natuurlijk steken we een kaarsje op en bidden onze gebeden.

Tegen het einde van de dag mogen we nog een paar km genieten van een pad wat is aangelegd op het traject van een oude spoorlijn. Dus redelijk recht en glooiend. Trouwens, veel klimwerk was er vandaag niet. Met name 150mtr met 10% sprong er even uit, maar die hebben we ook zonder problemen genomen.

En dan moeten we een veerpont over tot onze verrassing. Bij het doornemen van de route hebben we deze over het hoofd gezien. We steken waarempel de Rijn over, de rivier die we vanochten hebben verlaten. Al snel zijn we op de beoogde camping waar we een plaatsje krijgen op de overvolle weide (niet dus). Een prima camping,( met veel natuur, konijntjes, een zwanenpaar, ganzen met jonkies, zwaluwen die laag over het water scheren, veel vogelgezang)maar geen restaurant oid dus we gaan snel ons tentje in. Het wordt steeds kouder en in ons tentje is het lekker warm.

We zijn dankbaar en voelen ons bevoorrecht dat we dit kunnen doen.

IMG 2555

Volgende

9 mei 2017: Een heerlijk zonnige dag

1. Jos Arends

Goedemorgen Annemieke en Frans, een prachtig voor mij ook een heel bekend gebied. Veel op vakantie geweest alleen niet met de fiets. Succes met jullie prachtige reis!!!

2. Wya

Mooie tocht en je hebt gelijk … je hebt niet altijd gezeldschap nodig van vreemden! Geniet ervan! Groeten van Wya