We zijn op tijd wakker, vannacht zijn we er nog even uit geweest en zagen toen weer eens een prachtige sterrenregen.
De spullen zijn weer op tijd ingepakt en we gaan onderweg. We moeten eerst nog met het veerpontje naar de overkant. Eigenlijk start deze dienst om 9 uur, maar tegelijk met ons kwam de veerman aan met zijn bootje. Dat is even boffen.

IMG_1609 Het zonnetje schijnt en zo’n boottochtje is best aangenaam.
Aan de overkant vervolgen we onze tocht richting Passau. De Donau wordt weer wat breder en de bergen lager.

IMG_1610 Na een tijdje gaan we de grens met Duitsland over, een onooglijke grens eigenlijk, we merken het nog het meest aan het feit dat wegdek en de bewegwijzering slechter worden.

Onderweg drinken we koffie op een terrasje en de appelkruimeltaart smeekt ons om opgegeten te worden. Dat doen we dan ook maar. Op de Donau is inmiddels te zien dat we Passau naderen, het aantal rondvaartboten neemt toe. Er vaart er zelfs een met grote boogramen, afgezet met swarovski kristallen. Tja.
IMG_1612 Bij Passau is het even vervelend met veel druk verkeer, maar al snel gaan we de brug over, het oude Passau in.
We bezoeken de oude markt en kijken even rond bij de Basiliek. We kopen kaarten en postzegels en tijdens de lunch wordt de eerste lading geschreven. Na de lunch rijden we verder, Duitsland in, nog steeds langs de Donau. Het eerste stuk is weer vervelend, zoals meestal in steden, maar al snel zitten we op mooie landweggetjes en af en toe de dijk. Het is weer zeer warm, maar de gehele dag hebben we best veel schaduw.

IMG_1613 De toeristen van een georganiseerde reis fietsen hier niet meer, maar er zijn nog volop bepakte fietsers die ons tegemoet komen. Een groet is er altijd bij.
Veel fietsen we op gravelwegen, soms prima aangelegd, maar ook soms ronduit slecht. Ze zouden dan niet misstaan op de Camino vorig jaar.
Er liggen veel dorpjes aan de Donau en daarmee ook veel terrasjes. We pauzeren even bij zo’n terrasje en drinken orangenlimonade, een prima dorstlesser op deze warme dag.
Dorpje na dorpje laten we achter ons. We fietsen naar Deggendorf, vandaag willen we een 100km dag fietsen zodat we wat tijd winnen.
Als we naar de camping in Deggendorf fietsen lijkt het erop dat deze gesloten is, maar dit geldt alleen voor een groot terrein vóór de camping. De camping zelf is open, maar stelt niet veel voor. Maar ja, er is een veldje, men heeft plaats, het sanitair is in orde en er is een biergarten. Prima dus.
We zetten de tent op, douchen, eten en willen nog een biertje gaan drinken. De lucht wordt steeds dreigender en in de verte is al een hevig onweer losgebarsten. De biergarten wordt opgeruimd. We kunnen nog wel een flesje bier kopen om mee te nemen naar de tent. Daar zetten we de tent stormvast omdat het ook hier begint te waaien en gaan op ons gemak naar het onweer om ons heen kijken. Het regent niet, dus het is nog lekker buiten. We maken een praatje met een nederlands stel wat ook met een tent op het terrein staat. Zij komt oorspronkelijk uit Duitsland en is nu even terug in haar geboortestreek voor herinneringen en familiebezoek.
Er ontstaat enige commotie. Een campinggast weet ons te vertellen dat jongelui een stukje verderop een kampvuur hebben aangelegd en het niet willen uitmaken, ondanks de sterke wind die richting camping staat. De politie komt langs even even later de brandweer. Het vuur wordt uitgebreid geblust.
De sensatie is over en we gaan maar slapen. Het was een vermoeiende, maar weer mooie dag. Dank hiervoor.