Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

4 juli 2012 Bijna het einde van eindeloos

We zijn laat wakker vanochtend, gisteren toch te laat gaan slapen. De tent is nat, of dat komt omdat het fris is of omdat de camping langs de rivier ligt of omdat de hele nacht sproeiers op het gras hebben aangestaan, we zullen het niet weten. Het gewone ritueel wordt weer afgewerkt. We laten de tent nog zolang mogelijk staan om te drogen en verplaatsen hem nog even zodat hij in de zon staat.
IMG 0562Dan is het ontbijt verorberd en we ruimen de laatste zaken op. Dan willen we vertrekken en blijkt dat de voorband van de fiets van Annemieke leeg staat. Onze eerste lekke band deze gehele tocht! We hebben wel een reserveband maar Frans besluit toch de band te gaan plakken, anders hebben we geen reserve meer onderweg. Het lek is snel gevonden en gerepareerd en dan kunnen we op weg, een stuk later dan normaal. Snel is de routegevonden en zitten we in het ritme.

< P>

IMG 0563Het grootste deel van de dag volgen we dezelfde routIMG 0565e als de lopers, soms hetzelfde pad, soms de weg ernaast. Eerst nog een stukje gewone weg en dan gaan we samen met de lopers het grindpad op. Omdat we laat weg zijn komen we in eerste instantie geen lopers tegen. Pas na zo’n 10 km passeren we de eerste, die zijn dan al ruim 2 uur aan het lopen.
De omgeving? Die is bijna hetzelfde als die van gisteren, met als grootste verschil dat het nog vlakker en nog eentoniger is. De weg/pad is recht, kent in het begin nog wat schaduw van bomen en struiken, maar dat wordt al ras minder totdat er helemaal geen schaduw meer is. Naast de weg weer velden met graan, soms wat zonnebloemen of omgeploegde rode aarde. Om de vijf tot 6 km is er een rustplek georganiseerd. Omdat er in dit gedeelte geen dorpjes zijn, zijn er kleine tentjes waar men wat fruit en drinken kan krijgen. Naast het eigen meegenomen water is dit de enige manier om water te krijgen. De bronnen naast het pad zijn blijkbaar onbruikbaar volgens de bordjes.

Eindeloos, eindeloos is de weg, zijn de akkers, is de horizon. Wij fietsen hier met behoorlijke snelheid, ruim voorzien van eten en water, maar voor de lopers is dit gedeelte een heel zware opgave. Vandaag heeft iedereen hier geluk omdat het niet schroeiend heet wordt, maar anders…
Lopen, lopen als maar lopen, fietsen, fietsen, alsmaar fietsen. Ga er maar aan staan.
IMG 0567Na bijna 20 km komen we het eerste dorpje tegen. Men heeft hier ervaring met de blijdschap van diegenen die hier aankomen, de vlaggetjes hangen boven de straten! Het is alleen wel jammer dat er niets open is, geen bar, niets.Dus nog even geen koffie voor ons.

We fietsen maar door. Het grindpad is ten einde, we draaien een mooie lege asfaltweg op. De weg begint wat minder vlak te worden en we krijgen wat lichte klimmetjes.

IMG 0568In Ledigos willen we even naar een kerkje, maar zien dat de bar op is. Daar is de koffie!. Die smaakt goed, samen met een chocolade cakeje. We eten wat weg deze tocht!
De kerk is helaas gesloten. Een spaanse mevrouw probeert ons uit te leggen dat dat zo is en waarom dat zo is. We begrijpen er niets van. Ze gaat steeds harder hetzelfde zeggen, maar dit maakt niet dat wij het gaan begrijpen. We houden het maar op een collectie zilverwerk (argenta..)die beschermd moet worden.

IMG 0570Dan weer verder, de eindeloze route op. Al snel passeren we het dorpje St.Nicolas met de bijbehorende kerk. Die is wel open! Natuurlijk, iedereen is welkom bij Sint Nicolaas!. Binnen valt direct het prachtige altaar op met de sint prominent in het midden.
Als we verder kijken zien we de deur van het tabernakel mooi vormgegeven.

We steken een kaarsje aan en gedenken in onze gebeden diegenen die dat nodig hebben.

De kerk kent ook een beeld van Jacobus, die reist voortdurend met ons mee.IMG 0572

IMG 0573

IMG 0574En verder gaat de tocht. De omgeving verandert niet of nauwelijks, het blijft een eindeloze vlakte. Zo af en toe staat er een bord langs de weg om ons eraan te herinneren dat we echt dichterbij het doel komen.
Niet alleen dit bord herinnert ons eraan, er zijn volop herkenningstekens, gele pijlen, borden, betonnen, stenen, ijzeren kruisen. Soms zijn er naast witte strepen middenop de weg ook om de 4 strepen een gele!Het is welduidelijk waar deze weg naar toe gaat.

IMG 0575In Sahagun gaan we lunchen bij een Italiaan in de hoop dat de pasta onze honger stilt. We komen langs een kapel met een overdadig altaar, Er zit zoveel versiering op, dat je het eigenlijk niet meer ziet. Jammer.< BR>

IMG 0577En verder maar weer, na wat boodschappen gedaan te hebben. Dan komen we in een keer langs een gedenksteen voor een overleden pelgrim. Dat doet ons denken aan de uitzending van Kruispunt vorige jaar over een man die tijdens zijn Camino is overleden. We zijn er even stil van…

IMG 0578Een stuk verder komen we langs Laguna de Bercianos,een heus meer en een echte schuilhut/uitkijkpost. We geloven onze ogen niet, zo’n dor en droog land en dan een meer, compleet met observatiehut. De wind is intussen gedraaid en hebben we pal tegen gekregen. Het lijkt Zeeland wel.

De wind wordt ook krachtiger en daarmee de belangrijkste factor waarmee we te kampen hebben. Het glooien van de weg valt wel mee, maar samen met de aanwakkerende wind is het hard werken voor ons fietsers. Wel is het zo, dat als er geen wind was het snikheet zou zijn. Er is dus ook een goede/- keerzijde aan deze wind en die erkennen we ook wel, maar een beetje minder zou ook wel mogen.

IMG 0580In een dorpje vullen we onze bidons bij en kopen een ijsje. Op het plein staat een mooie pilaar,waar Jacobus onderaan een bescheiden plaats inneemt.

En verder gaat het weer, steeds minder graan en steeds meer rode aarde.

IMG 0581Even voor onze eindbestemming rusten we bij een rustplek voor pelgrims. Dankzij Europa zijn er heel wat van deze plekken ingericht en ze worden met graagte gebruikt door de vele pelgrims. Wij gebruiken de plek dus ook even.

En verder gaat het weer.

IMG 0585In het dorp van bestemming besluiten we een refugio te nemen ipv de camping. Het is hier kleinschalig en eens kijken hoe dit gaat. De tuin is ruim, mooi en we gaan zo eten.

IMG 0584Nog een foto van de fiets van Frans na twee dagen op de hoogvlakte,dat belooft nog wat de komende dagen…

We hebben hard gewerkt vandaag, een lange droge eindeloze weg. Morgen zal hier een eind aan komen. We gaan eerst naar Leon en fietsen dan door naar een camping waar we een rustdag gaan inlassen ter voorbereiding op de hoge bergpassen die we gaan krijgen.
Dankzij de wind moesten we hard werken, maar bleef het aangenaam warm, niet verzengend heet. Zo heeft alles zijn keerzijde en zoeken we voortdurend naar een positieve invulling van datgene wat we tegenkomen.
We zijn moe en voldaan en gaan eten en daarna slapen.
Dank voor deze dag, het is een voorrecht om hier zo te mogen reizen.

Total distance: 77.64 km

Volgende

Blog vandaag

1. Anja en Rini

Prachtig om te lezen dat iedere dag zo verschillend is. En dat jullie iedere dag positief nabeschouwen. Dat belooft veel voor de toekomst.. Ik meen een rollo te hebben gezien. Toch maar weer een refugio; benieuwd hoe dat gaat. En wat een goed materiaal hebben jullie bij je. Wat een goede voorbereiding! En: overduidelijk steeds dichter bij het doel! Ook al is de reis het doel: toch wel interessant om dat doel te bereiken…
    Succes morgen en Toi,toi,toi.