Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

26 juni 2012 De Col de Somport

Vandaag moet het dan toch gebeuren. Gisteren zijn we gestopt omdat we het niet zagen zitten om de col nog te halen. We hebben prima geslapen in de gite. Het opbreken is snel gebeurd, alleen de kleding inpakken en de fietsen beladen. In het nabijgelegen hotel kunnen we ontbijten. Achteraf hebben we een beetje spijt dat we dat gedaan hadden. Voor 6 euro een croissantje, stuk stokbrood, jam, boter en een kop thee is duur betaald. Dat kunnen we zelf beter. Maar ja.
We gaan terug naar de gite, poetsen onze tanden en vertrekken rond 08:30. Mooi op tijd dus. Het is nog fris en dat vinden we helemaal niet erg gezien de taak die op ons wacht. We moeten nog 1000 meter klimmen in 16 km. Het routeboek voorspelt hellingen tussen 8 en 9%. Die kunnen we aan, maar uren achter elkaar?
IMG 0429De weg is prachtig, het is nog vroeg en het dal is nog gehuld in de schaduw van de bergen. Langzaam stijgt de zon en krijgt hij meer kracht. De nevelen op de zijkanten van het dal lossen langzaam op. Het is een zeer poëtisch plaatje!
Het is niet druk op de weg. Gisteren was er erg veel zwaar vrachtverkeer, maar dat is nu een stuk minder. Gelukkig wel, men houdt goed rekening met fietsers, maar toch, als zo’n gevaarte langs je heen dendert is het niet echt fijn.
We klimmen gestadig en hebben al snel ons “diesel-ritme” te pakken. We houden ons bewust in, in afwachting van de steilere klimmen die ons te wachten staan. Om de 2,5 km stoppen we even om te rusten, de hartslag naar beneden te krijgen en wat te drinken.
We fietsen nog steeds in de schaduw van de berghellingen en de bossen en dat is wel zo prettig.`
IMG 0430We vorderen gestaag en gaan vrij snel het punt voorbij waar het overige verkeer richting tunnel mag en wij naar de oude bergpas moeten afslaan. De weg die we nu volgen moet ook genomen worden door verkeer met gevaarlijke stoffen, maar die hebben we nog niet gezien en zullen we vandaag hier ook niet tegenkomen.
De weg is wat steiler geworden, maar nog steeds in ons diesel-ritme goed te doen. We pauseren iets vaker, eten een banaantje en een muesli-reep en gaan verder. Het valt mee tot nu toe. We zijn nog steeds in afwachtig van de echte steile klimmen.
De natuur is nog steeds prachtig en nu we vrij zijn van het verkeer wordt het nog intenser. Regelmatig sijpelen er stroompjes lang de rotsen naar beneden. Af en toe passeert er een race-fietser die bewonderend zijn duim opsteekt naar ons( “bien” wordt er dan ook nog aan toegevoegd!). Wij hebben geen lichtgewicht racefietsje, maar reisfietsen en volledige bepakking.

Dan wijken de bossen langzaam en wordt het blikveld opener en opener. Nu komen we ook in de zon te fietsen en het wordt warmer en warmer. We fietsen nu tussen de echte bergweiden, compleet met schapen. Opeens horen we kinderstemmen. We komen blijkbaar langs een school, zo hoog in de berg. Wat doen die kinderen een gezonde lucht op!
IMG 0431Bij die schapenweide lijkt de weg wat steiler te worden, maar het is nog steeds te doen. Door de haarspeldbochten kunnen we van beneden uit zien hoe de weg loopt en dit lijkt vrij steil. Toch zijn we vrij snel door die haarspeldbochten heen en nemen even een rustpauze. Als we naar beneden kijken zien we pas hoeveel we weer geklommen hebben in korte tijd. De GPS geeft keurig aan hoe hoog we zitten, maar het daadwerkelijk zien is toch echter.

De weg gaat voort, de rechte stukken worden korter, de haarspeldbochten veelvuldiger. Nog steeds is het goed te doen. Af en toe moeten we terug naar de kleinste versnelling in de bocht, maar meestal hebben we nog wat reserve.
Dan, in een keer, zien we het bordje: Espagne, 400 mtr. Dat kan niet waar zijn! We rekenden op 16 km fietsen en hebben er nu 14,5 op zitten. IMG 0432Het is toch waar. Even bijsturen en we komen tegelijk over de Spaanse grens, tevens het hoogste punt van deze pas (en de hoogste pas in de Pyreneën!). We zijn dolblij dat we dit voor elkaar hebben gebracht en kunnen eigenlijk niet geloven dat het zo, relatief, gemakkelijk ging. Zo langzamerhand kregen we wel allerlei kleine pijntjes, maar problemen hebben we niet gehad. We konden gestaag blijven klimmen. We vragen een fietser die ook net daar was een foto van ons te maken bij het bord. Het bewijs is daar! We hebben het gehaald!

Even verder staat een restaurantje en daar drinken we twee grande café en eten een heerlijk ijsje. We kunnen het eigenlijk nog steeds niet geloven. Een paar traantjes worden geplengd door ons.

IMG 0435We zijn zo in de euforie opgegaan dat we nog niet eens hebben rondgekeken. Dan zien we, bij de weg die moeten inslaan voor de afdaling naar Spanje, een bord met daarop Camino de Santiago. Gelukkig, we zijn op de goede weg.
Terwijl we op het terras zitten te genieten van de koffie en het ijsje zien we ineens Guy verschijnen, onze gite-maat van gisteren. We zijn hem onderweg al gepasseerd, maar waren te druk met klimmen om bij hem stil te staan. Hij was al om 07:30 vertrokken. Wij zijn op dit traject dus nauwelijks sneller geweest dan een wandelaar. Dat klopt ook wel, op de steilste stukken fietsten we 5,5-6 km/uur.
We trakteren Guy ook op ijsje en praten wat na. Dan is het uur van afscheid gekomen. We gaan nu afdalen en dan gaan we heel wat sneller dan een wandelaar.
De helmen gaan op, en de shirtjes met korte mouwen weer aan. Het afdalen zal veel verkoeling door de rijwind geven. De weg naar beneden is vrij steil, maar het wegdek is uitstekend. Annemieke gaat wat eerder omlaag en Frans moet erg zijn best doen om bij te blijven en een beetje in te halen. De snelheid ligt af en toe boven de 50 km/uur. Dan knijpen we toch echt in de remmen. Ook nu bewijzen onze fietsen zich weer. Ze geven geen krimp. We moeten er niet aan denken nu op een wiebelende fiets te zitten.
IMG 0438De Spaanse kant is daadwerkelijk anders dan de Franse kant. Hier is sprake van een wintersportcentrum. We passeren een appartementendorpje, wat er in dit weer troosteloos bij ligt.

IMG 0437We zien opeens een groot gezelschap abseilen langs de steile wand van de Pyreneeën, echt iets voor Frans! We komen bij Canfranc en besluiten daar te lunchen. Onze eerste lunch in Spanje. Eenvoudig, maar voedzaam.
Het is inmiddels behoorlijk warm en nadat we op een bankje nog wat gelummeld hebben besluiten we toch maar door te fietsen.

IMG 0439De weg blijft maar naar beneden gaan, tot aan Jacca. Af en toe kijken we achterom, we verlaten langzaam de hoge Pyreneën.
Om in Jacca zelf te komen moeten we nog een stukje klimmen, dan merken we dat we toch wel een col in de benen hebben, dat gaat niet zo gemakkelijk meer. In Jacca is nog alles gesloten, hier heeft men siesta en gaat alles pas om 4 of 5 uur open.

IMG 0440
We drinken wat op een terrasje. De kathedraal wordt klokslag 4 uur geopend en we gaan een kijkje nemen. Daar kunnen we ook onze eerste spaanse stempel scoren voor ons pelgrimspaspoort.
IMG 0442Het gebouw zelf is robuust, maar het interieur is imponerend. Gisteren is er een processie geweest, verschillende attributen/ prachtige bloemstukken op de baar, waren nog niet opgeruimd.

IMG 0443Dan op weg naar de camping. Onderweg komen we nog een supermarkt tegen, daar doen we wat boodschappen. De tent staat snel en we gaan een biertje drinken.
Het is erg warm en de komende dagen zal dit nog erger worden, het worden in de middag temperaturen boven de 35 graden! We zullen ons levensritme dus aan moeten gaan passen. ’s Morgens fietsen, rond de middag rusten en later in de middag weer verder. We zullen zien!

Wat een dag! We hadden er allebei een hard hoofd in. Annemieke twijfelde of we het wel zouden halen, na de wat moeilijke dag van gisteren. Frans was er wel van overtuigd dat we het zouden halen, maar vroeg zich af welke prijs we moesten betalen. Alles zat mee, we waren goed uitgerust, we fietsten voor een groot deel in de ideale temperatuur, we deden rustig aan, de weg viel mee en blijkbaar zijn we toch aardig getraind. De klim was lang, maar goed te doen, we hebben steilere klimmen bedwongen de afgelopen weken.
We zijn trots, trots dat we dit voor elkaar gekregen hebben, maar blijven respectvol naar de natuur kijken. De komende klimmen zullen anders zijn, maar deze hebben we te pakken! Onze eerste col is bedwongen.
Dank voor deze dag, voor deze ervaring, we voelen ons zeer moe en bevoorrecht.

Total distance: 48.17 km

25 juni 2012 De eerste stappen naar de Col

Volgende

27 juni 2012 Een lange, hete weg

1. Dag Annemieke en Frans

Ik vind dat jullie vandag een geweldige prestatie hebben geleverd op de fiets. De eerste col over de Pyreneeën. Jullie zijn nu gearriveerd in Spanje. Jullie zijn echte kanjers!
    Ik wens jullie voor morgen, te moeten fietsen in de hitte alle sterkte. Wellicht zijn nog niet alle pijntjes over, maar het lukt jullie vast en zeker.
    Ik kijk elke dag uit naar jullie belevenissen.
    Hartelijke groet,
    Anneke

2. Ad en Marlies

Proficiat!!! Jullie zijn in spanje en jullie melden dat het allemaal goed gegaan is, wat heerlijk voor jullie!!
    Als het zo iedere dag mag gaan dan is dat toch GEWELDIG!!!
    Ik kan me goed voorstellen dat er even een traantje gelaten moest worden, het is niet niks wat jullie aan het doen zijn!!! Wat zijn er op onze aardbol toch mooie plekjes en jullie kunnen daar op de fiets relaxt van genieten!!
    Voor morgen weer goede kilometers toegewenst, liefs.

3. Leo Dix

Ik heb er maar 1 woord voor FANTASTISCH gedaan. Als dit inderdaad de zwaarste was die jullie tegen komen dan kan het niet meer kapot. al realiseer ik mij dat dan juist sommige colts tegen kunnen vallen. Vele Veilige km’s de komende dagen. en een groet uit het Waikse. Leo

4. Anja en Rini

Wat een fantastische prestatie!! Gefeliciteerd! Zie je wel dat je dit aankon! Goed gedaan. Spanje! De Camino de Santiago! Steeds dichterbij. Dichterbij Santiago dan bij huis…. Geniet ervan morgen. Geniet van het mooie weer en toi,toi,toi,voor de volgende kilometers. Dikke kusXXX

5. Leendert-Jaap

Super dat jullie al in Spanje zijn! En nu je deze col gehaald hebt, mogen de ‘pukkels’ die nog gaan komen geen probleem zijn. Hoewel…, er komen er nog wel een paar. Wij zijn vorige week teruggekomen uit Santiago de Compostella en hebben absoluut genoten van het stuk door Spanje. En dat ondanks het mindere weer.
    Ergens in Santiago ligt (hopelijk nog steeds) een welkomsgeschenk te wachten op jullie. Aanwijzingen volgen later.
    Succes, LJ

6. Corry de Heer

Ola, geniet van het spaanse land en het fietsen, ik geniet hier op mijn werk van jullie belevenissen.
    Een hartelijke groet, Corry

7. Bert en Janetta van Rijswijk

GEWELDIG!! Jullie zijn al in Spanje!
    Elke dag lezen we nieuwsgierig het reisverslag en bekijken de foto’s. Maar vooral de manier waarop jullie de reis beleven (en ook nog voor ons op schrift zetten) is verslavend … elke keer ben ik weer nieuwsgierig wat jullie mee nemen uit de ontmoetingen onderweg, wat de natuur en cultuur in jullie oproept en hoe jullie omgaan met de fysieke uitdagingen. Heerlijk om zo ‘mee’ te mogen reizen., bedankt en blijf zo doorgaan!