Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

8 juni 2012 Het eerste boek is uit.

We zijn een beetje verbaasd over het feit dat niemand van jullie (de lezers van deze blog) een opmerking heeft gemaakt over de blog van gisteren. We stonden idd op een camping, maar als je naar de foto kijkt zie je Annemieke zitten voor een schattig caravannetje, een Biod 600, een oudje. De campingbeheerster bood ons dit aan voor de afgelopen nacht voor maar 5 euro. Dat wilden we niet laten lopen, vandaar dat we de afgelopen nacht in een caravan hebben geslapen en niet in onze tent. We hadden eigenlijk verwacht dat iemand daar wel een opmerking over zou maken, maar nee hoor…
Gisteren hebben we zoveel mogelijk kleding al uitgewassen en deze heeft de hele nacht in de caravan hangen drogen. Andere medebewoners van de camping spraken er al over…(lachend, het is zeker wasdag!)

Vanochtend was het mooi weer; en omdat we vandaag maar 60 km hoefden naar Nevers en omdat het gisteravond (te) laat is geworden , (Annemieke heeft nog laat een mailtje gedicht met aandacht voor ieder kind van haar groep. We zijn benieuwd hoe ze dat zullen vinden !) stonden we wat later op. De nog niet droge was werd nog even aan de lijn gehangen, we ontbaten en dronken op ons gemak een kopje koffie.
Tegen 11:30 hadden we alles ingepakt en op de fietsen geladen en vertrokken we, op weg voor de laatste etappe van dit deel van de route. We fietsen heen naar Santiago via de “oude wegen” en deze bestaat uit twee routeboeken tot aan de Pyreneeen. Het eerste boek gaat tot aan Nevers en we zouden vandaag dus boek 1 “uit” hebben.

De route zelf was niet bijzonder interessant, althans voor ons die er fietsten. Het landschap en de wegen hadden wel wat weg van de Ardennen, glooiend en af toe venijnige klimmetjes. Waar we vooral last van hadden was de stevige zuid-westen wind. En dat is nu net de richting die we op moesten. Na een klim is het altijd heerlijk uitrusten tijdens het afdalen. Dat kwam er vandaag nauwelijks van. De wind was vaak zo sterk dat we zelfs met de afdaling mee moesten trappen om aan de gang te blijven.

IMG 0224Onderweg hebben we nog wel een prachtig kerkje van Saint Reverien bezocht uit de 11-13 eeuw. Een aantal fresco’s uit die tijd was zelfs nog intact. Wat een pracht.

IMG 0225

We hebben er natuurlijk weer wat beloofde kaarsjes aangestoken. Laten we bidden dat ze helpen.

IMG 0226

Aanschouwelijker kunnen we een onthoofde heilige niet maken…

IMG 0227

Zo af en toe popte er weer een prachtig uitzicht op na een klimmetje. In dit geval moesten we ons na de top naar beneden storten, maar zelfs bij een stevige afdaling moesten we meetrappen.

IMG 0228Een kilometer of 10 voor Nevers kwam een regenbui dreigend aanzetten, we konden net op tijd een bushokje in vluchten om te schuilen. Annemieke heeft blijkbaar een heel goede neus om te weten wanneer we even moeten schuilen.

In Nevers was het even zoeken naar de goede weg naar de camping; de gps reageert af en toe wat traag en liet ons even gissen naar de juiste straat. Uiteindelijk kwam het toch goed en staan we nu aan de oever van de Loire met een aantal andere fietsers, twee die we al eerder gezien hebben en die op weg zijn naar Santiago en een ouder stel (zij is al 74!) die vanaf de Middellandse Zee naar huis terugfietsen.

Wat we ingeschat hadden als een eenvoudige tochtje bleek toch een stevige rit te zijn. Je kunt nog zo’n mooie routeboeken hebben, de werkelijkheid en de natuur van het moment laat zich niet dwingen. Onderschatten noch overschatten kun je voorkomen, wel is het zaak je aan te passen aan de omstandigheden. Deelnemers aan de Voedselbank hebben geen reserves meer om zich aan te kunnen passen aan de veranderde omstandigheden. Laten wij er dan samen voor zorgen dat die omstandigheden beter worden. Steun de Voedselbank!

We hadden er moeite mee vandaag en de rustdag van morgen is welkom. We gaan dan ook Nevers eens bekijken naast het nodige onderhoudswerk.
Het is goed af toe gewezen te worden op je beperkingen.
Ondanks alles was het een mooie dag, we zijn er dankbaar voor en voelen ons bevoorrecht.

Total distance: 63.84 km

9 juni 2012 Wat doet rust goed

1. mirjam struik

hoi hoi,

ik wilde even doorgeven dat ik met plezier jullie volg. Ik ben erachter gekomen dat ik elke avond uitkijk naar jullie dagverslag. We hebben er zelfs de atlas bij gepakt om nu precies te zien waar jullie nu zitten. Hoe jullie alles beschrijven..echt goed..alsof we op julliebagagedrager meerijden. Echt fantastisch! Dat wilde ik even kwijt.. Ik kijk met spanning uit naar het volgende verslag.. Nu hier uirusten van de avondvierdaagse..
    groetjes mirjam (collega van Marlie)

2. Anja en Rini

Dat caravannetje hadden we heus wel gezien,hoor… En wat leuk was dat die mailtjes van de kinderen uit de klas! Het eerste boek al uit! Wat een prestatie! Steeds dichter bij Santiago!! De rustdag heb je verdiend. We zijn benieuwd wat voor moois jullie morgen gaan zien. We kunnen geen dag voorbij laten gaan zonder jullie blog. Veel plezier en rust lekker uit. Dikke kusXXX

3. José Roeleveld

hoi Frans en Annemiek, ik heb nu pas ondekt hoe ik moest reageren een beetje laat maar ja, Wat doen jullie het goed en wat een mooie reis en vooral een heel goed doel dank daarvoor, ik had dat caravannetje ook wel gezien maar dacht een keer wat luxer mag best wij gaan altijd in een caravan dus gun ik dat jullie zééééker wel, ik lees iedere dag even jullie belevenissen en geniet elke keer weer!!!!!!!! Goede reis verder en geniet ervan. groetjes José.