Het heeft vannacht geregend en niet zo’n beetje ook. Rond middernacht kregen we stevige plensbuien, maar wij sliepen de slaap de onschuldigen in ons warm bedje.

Ook vanochtend zijn we wat later dan de bedoeling is. Het is vakantie zullen we maar denken. Na het ontbijt en het inpakken van de spullen zitten we weer op de fiets. Het is koud, we hebben de handschoenen aan. Gelukkig is het droog en dat zal het de rest van de dag blijven. We rijden naar het zuid-westen en hebben zowaar af en toe de wind in de rug. Langzaam verlaten we de bossen en heides en komen in een boerenlandschap terecht, afgewisseld met wat bomen.

We krijgen zin in koffie en stoppen bij een bakker:

verder commentaar is overbodig…

We fietsen een stuk langs de maas en bij Wellerlooi nemen we het pontje over de Maas.

De pontbaas kijkt eens naar onze fietsen en spullen en vraagt of we naar Rome fietsen. We antwoorden bevestigend en hij komt dan met een verzoek. Of we wat in het gastenboek op de pont willen schrijven. Dat vragen ze aan alle Rome-gangers.

Annemieke neemt die taak op zich en het is leuk om te merken dat er een paar dagen van te voren ook  2 Rome-gangers uit Houten waren.

Aan de overkant proberen we een stempel voor onze credentiale te scoren bij de VVV, maar helaas, hier is de VVV-mevrouw vervangen door een electronisch scherm.

We fietsen verder en genieten van het landschap.

Soms door een bos met een kilometers lange recht fietspad en soms zelfs een bocht. Oef was is dit een saai stuk.

Net voor Venlo worden we een stukje omgeleid en en snel fietsen we noord-Venlo binnen, we draaien de weg af en komen weer langs de Maas te fietsen. Dit stuk kennen we nog van de vorige tochten die we maakten. Het is gewoon prachtig om hier te fietsen en helemaal als we Venlo achter ons laten.

In Kessel stoppen we bij de VVV en scoren een stempel!! We eten een boterham en “bewonderen” het kasteel van Kessel wat spuuglelijk is “gerestaureerd”, wat een wansmaak!

Na Kessel snel de pont naar de overkant en we verlaten de Maas en fietsen richting Roermond. Daar gaan we niet doorheen, we laten het rechts liggen.
We komen in Swalmen en doen daar boodschappen.

Even later zien we dat de deur van de kerk open is en we gaan naar binnen. Een mooie kerk.
Hier steken we de eerste kaarsjes van deze reis op en we prevelen onze voorbeden en gebeden. Onderweg hadden we het vaak over het “echte” gevoel van deze reis. Dit maakt daar een wezenlijk onderdeel van uit.

We rijden door naar Herkenbosch en vinden al snel de camping. We zijn de enigen, wie is er dan ook zo gek om met dit weer in een tentje te gaan kamperen.
Het is 4 mei en we zijn dan ook stil om acht uur. Stil om diegenen te gedenken zonder wie wij niet de vrijheid zouden hebben om bijvoorbeeld deze pelgrimage te maken.

Het was weer een mooie dag, droog en zelfs af en toe zon, we zijn dankbaar dat we dit kunnen doen.