We hebben prima geslapen vannacht, de regen tikte regelmatig op de tent en dat werkt echt goed bij het slapen. Als we wakker worden is het droog (gelukkig wel!) en kunnen we ons ritueel weer gaan afwerken. Onze collega-fietsers aan de ene kant zijn net iets eerder dan wij en zijn dan ook iets eerder weg. De fietsers aan de andere kant slapen nog (of doen alsof, zo zachtjes doen we niet…).
IMG 1060IMG 1059We fietsen aan en moeten door het vlaamse boerenland. Hier hebben we wel eens met de auto gereden en toen vonden we er niets aan, maar op de fiets is het toch een ander verhaal. Het is een land met een “rustige en bedaarde” atmosfeer. Veel dorpjes met lintbebouwing, maar ook weilanden, akkers en bossen. Het lijkt wel een beetje op Nederland, maar doet net wat vrijer aan. We drinken koffie op een terrasje en doen voor de laatste keer boodschappen in Belgie bij de GB/Carrrefour. Daar treffen we drie jongeren aan die ook op fietsvakantie zijn. Wij vragen waar ze naartoe gaan en het antwoord is: “dat zien we wel, we hebben alles bij ons dus het maakt niet zoveel uit.” Ook voor hen geldt dus blijkbaar dat het onderweg zijn belangrijker is dan het doel.

IMG 1064IMG 1063IMG 1066We fietsen in de buurt van Hoogstratenen dus moeten we natuurlijk de aardbeien proeven. Ook hier zijn de moderne tijden doorgedrongen. Er is geen winkeltje bij de kweker, maar een aardbeienautomaat. Er staat een bankje met tafel naast en we maken de aardbeien dan ook meteen soldaat. Lekker deze zomerkoninkjes.We drogen ondertussen ook onze handdoeken weer.

IMG 1067IMG 1070IMG 1073Na een kleine 40 km komen we bij een klein riviertje, de Mark , en worden weer het jaagpad opgestuurd. Wat is het hier mooi. We lunchen bij een sluisje en hebben daar al bereik met onze mobieltjes. Dat is de de gelegenheid om de blog van gisteren up te loaden. We maken meteen van de gelegenheid gebruik om een foto van ons beiden te maken. Met lange armen lukt dat best wel. We mogen weer verder langs de Mark fietsen.

IMG 1074Na een paar kilometer komen we dan eindelijk langs de grenspaal die de grens tussen België en Nederland markeert.We zijn weer in ons eigen kikkerlandje.

Nu moeten we gaan opletten, we willen naar Galder fietsen, daar staat een kapel van St.Jacob en Galder ligt net naast de route. Waarom de route daar niet gewoon doorheen gaat begrijpen we niet, maar we hoeven gelukkig niet alles te begrijpen. Berusten in de werkelijkheid is ook een deugd.

IMG 1075IMG 1079IMG 1077In Galder fietsen we eerst door de St.Jacobsstraat en dan zien we de kapel al staan. Een mooie kleine kapel. Helaas is de deur op slot, de buitendeur is wel open, maar de glazen tussendeur is op slot. We moeten hetdoen met een foto van het interieur.

IMG 1080We fietsen verder, door Ulvenhout en het open landschap onder Breda. Dat is een mooi natuurpad met wildrooster voor de “wilde” koeien; het is vandaag druk met wandelaars en fietsers. Ze hebben groot gelijk, het is immers mooi weer.
Vandaar fietsen we Breda in, door het vroegere dorp Ginneken heen. Het oude dorpspleintje is druk bezet met terrasjes. We fietsen verder door het centrum van Breda, een prima route met, daar waar het even kan, fietspaden langs de weg. Door het grote wandelpark naar Noord-Breda. Bij Terheijden verlaten we de St.Jacobsroute om af te buigen naar Oosterhout. We gaan nu echt in de richting van Wijk bij Duurstede. Langs het Markkanaal loopt een mooi fietspad wat we goed kunnen volgen. Even een brug over en daar ligt de eerste camping waar we ons geluk gaan proberen. Camping ’t Kopske is de gelukkige en wij zijn erg gelukkig met deze camping. Een mooie, luxe, kleine camping. Een aanrader voor wie ooit in die buurt wil kamperen!
We zetten de tent op en bellen Marijn en Natasja. Zij komen vanavond hier naartoe en we gaan samen een lekker hapje eten in Oosterhout . We gaan douchen en na zo’n 3 kwartier zijn zij ook op de camping en we vertrekken snel naar het restaurant. We hebben weer eens trek.
De avond is hartstikke gezellig. Het is goed en fijn om hen weer te zien en even tijd te hebben om naar elkaars verhalen te luisteren.
Na deze genoeglijke avond worden we thuisgebracht door Marijn en Natasja. Zij vertrekken weer naar Vleuten en wij gaan slapen. De laatste nacht van deze tocht. Morgen de laatste 80km naar huis!

Het was weer een mooie dag. Het weer was mooi en het landschap zeer aangenaam. Het weerzien met Natasja en Marijn doet ons goed.
Dank voor deze mooie en fijne dag, we voelen ons steeds meer bevoorrecht!