We worden wakker en hebben de boel snel aan de kant. Voordat we aan de klimpartij voor vandaag gaan beginnen willen we nog even van de camping genieten. Kunst en natuur gaan hier hand in hand. De camping ligt aan de rivier, die op dit moment nog maar een smal stroompje is. De bedding verraadt echter dat het hier erg kan spoken. Dwars door de camping loopt een keermuur die extreem hoog water kan tegenhouden.

De rozen in het prieeltje laten zich van hun mooiste kant zien in de ochtenddauw. Met stenen is een labyrint gemaakt en een bos van gekleurde vogelhuisjes fleurt het allemaal op. We komen beslist nog eens terug. In een van de vorige blogs hadden we het erover om met de caravan hier eens terug te komen, maar ons tentje is toch echt aan haar laatste seizoen bezig. Als we een nieuw gekocht hebben en het weer is volgend jaar weer goed, gaan we met tent en auto op pad. Dan zijn we lekker flexibel.
Al snel zitten we op de fiets voor de klim van vandaag. Vanochtend hebben we een pas door de Apenijnen op het programma staan. De ochtend klimmen naar 985 mtr met in totaal 30km klimmen. Het gaat geleidelijk, pas de laatste paar 100 mtr krijgen we 9% volgens het boekje.

Het zonnetje schijnt en we hebben goede zin. In Ponte Messa zelf rijden we langs de lokale supermarkt en kopen broodjes voor de lunch straks. We blijven licht klimmen over een mooie weg met af en toe een auto of vrachtauto. Gestadig gaan we omhoog en passeren af en toe een dorpje en brug. Het klimmen wordt allengs zwaarder, we beginnen met 3-4%, dat stelt niet zoveel voor, maar langzaam wordt het 6-7% en dat is meer werk.

Tegen 10:45 zien we een restaurantje en gaan we koffie drinken. Koffie met een broodje erbij, want het ontbijt is “op”. Dit klimwerk kost veel energie en we willen niet stil vallen. Bij dit restaurant zitten twee heren uit Oirschot die op de racefiets naar Rome wilden. Er staan drie racefietsen. Hun vriend heeft ter plekke eergisteren een hartaanval gekregen en ligt nu in het ziekenhuis. Dat is even schrikken. Gelukkig gaat het goed met hem en zal hij vrijdag naar huis mogen vliegen. De vrienden wachten op een taxi die hen en hun fietsen naar Rome zal brengen. Hun vakantie is voorbij, We luisteren naar hun verhaal (ze vertellen het drie keer opnieuw) en zijn onder de indruk. Meer dan luisteren kunnen we niet doen, maar dat is al genoeg.

We gaan weer verder, nog 8km naar de top, met het zwaarste gedeelte voor ons. Tot nu toe valt het mee, we zijn natuurlijk al even onderweg en hebben stevige beenspieren, maar toch is het een flinke klim. Na het laatste dorpje voor de top wordt het steiler, nu krijgen we de 9% voor onze kiezen en moeten we echt aan het werk. Gelukkig fietsen we merendeels in de schaduwzijde van de berg zodat we weinig last hebben van de zon die al hoog aan de hemel staat.

Dan is er, toch nog onverwacht, de top. We klappen voor elkaar en gaan lunchen op een picknickplaats die daar is. Het klimmen deden we in ons hempje en nu doen we maar de fietsshirts weer aan en de helmen op. Er komt een afdaling van 17km. Niet zo heel stijl, maar wel lang en ons hempje is daarvoor te koud.

Eerst rijden we even tussen de bossen, maar dan kijken we in een keer uit op het dal met een prachtig meer. Wat een mooi gezicht! Gestaag dalen we, met af en toe een recht of beetje stijgend stuk. Dit soort afdalingen bevalt ons wel.

Beneden beraadslagen we even of we al een deel van de volgende dag zullen fietsen, het is nog vroeg. Als we in het routeboek zien dat we dan voor de camping een flink stuk moeten klimmen besluiten we dat niet te doen. We gaan naar de camping uit het routeboek. Een mooie camping, niet zo mooi als afgelopen nacht, maar prima. Er is zelfs een kleine kapel! Even een biertje om het vocht bij te vullen en met elkaar te praten, dan eten en slapen. Morgen fietsen we naar Assisi.

Het was een mooie dag met een randje. We zijn weer eens gewezen op onze kwetsbaarheid, er kan dus zomaar wat gebeuren zoals bij de drie vrienden uit Oirschot!

Dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen gaan we slapen.