IMG_0107We maken dit verslag elke dag na het eten, terwijl we aan de koffie zitten. Gisteren gingen we daarna nog een biertje drinken (zoals aangekondigd). De bar bij de beugelbaan was open, was ons gezegd. Wij hadden geen flauw idee wat een beugelbaan was, maar die bar was voldoende reden om daar naartoe te gaan. Wat een leuke sport is dat beugelen! Het is een soort biljarten, maar dan met grote ballen en mannen die op het laken lopen met slagbatjes. Meer weten? Kijk maar op Wikipedia, er zijn zelfs kampioenschappen van dus er zal wel meer info te vinden zijn.

We vertrekken om 08:15, knap he? De route naar Aken staat op het programma. In het begin hebben we wat moeite om weer op de route terecht te komen, maar dat is uiteindelijk toch gelukt. We fietsen eerst weer kilometers land langs het kanaal en dat schiet lekker op. Daarna langs Thorn, dwars door de Limburgse plassen richting Brunssum, een lastig stukje door Heerlen en dan begint het klimmen al. We hebben niet de gemakkelijkste route uitgezocht en moeten dan ook menig top beklimmen in Limburg. In het hoogst gelegen kerkdorp Ubachsberg lunchen we en maken een praatje met de kok en andere gasten over het mooie landschap. Daarna weer klimmen en dalen door prachtige kleine weggetjes.

IMG_0112Vervolgens fietsen we over de provinciale weg naar Vaals die overgaat in de aansluiting naar Aken. Aken centrum ligt in een dal en na een lange afdaling komen we op de markt uit. Die markt heeft een prachtig stadhuis en veel terrasjes, maar, net zoals in de rest van Aken, er is geen winkel open op maandag, pech, want we willen eigenlijk nog wel wat eten kopen. Een heerlijke grote ijs coupe maakt wel wat goed. Dan gaan we op zoek naar de Jacobskerk, daar waren we op de heenweg dus gewoon langsgefietst. Die blijkt helaas gesloten en alle alternatieve adressen voor ons begeerde stempeltje ook. Balen!

Dan maar op pad “Langs Oude Wegen”. Eerst moeten we, toepasselijk, de Jacobsstrasse volgen. Kilometers matig klimmen, dat blijkt toch te wennen. Daarna via een bosweg de grens over naar België, naar de Ardennen. Daar komen we ook de eerste richtingbordjes tegen. We zijn nu toch echt begonnen. Die bosweg blijkt over onze eerste echte berg (340mtr) te gaan met steile klimmen zodat de laagste versnelling erop moet (en daar redden we het af en toe ook niet mee). Wat een verademing als we boven zijn en wat een uitzicht als beloning, adembenemend (en dat was de klim ook al).

IMG_0113We fietsen door, verder België in. Richting Moresnet gaan we eens kijken naar een camping. Nu zijn die blijkbaar dun gezaaid in die omgeving, want de gps geeft niet echt een oplossing. Dan maar vragen aan twee lokale inwoners die bezig waren mensen weg te sturen bij een wielrenwedstrijd. Die doen net alsof ze geen Nederlands kenden (en dat spelen ze heel slecht!) en ons Frans moet nog op gang komen. Opeen horen we een Nederlandse stem die de weg vraagt. We vragen aan hem of hij een camping kent en ja hoor, hij woont er zelfs. Hij is nu even de weg kwijt, maar met de hulp van de jongens (in het Frans!) wordt dat opgelost. We mogen met hem mee fietsen. Wat een bof. Tijdens de fietstocht naar de camping fietst Frans naast hem en krijgt zijn hele levensverhaal te horen. De tocht heeft trouwens weer een paar venijnige klimmetjes in petto. Bij de camping aangekomen begeleidt Dirk (dat is zijn voornaam) ons naar de receptie. Daar geeft hij ons ook een van zijn twee gekochte broden omdat hij heeft gehoord dat we in Aken niet terecht hadden gekund. Is zo’n ontmoeting nu toeval of werd Dirk gestuurd…

IMG_0115Ons tentje staat weet, we hebben lekker gegeten, koud gedoucht (en zijn dan ook weer fris) en zitten nu aan de koffie, we gaan dadelijk nog een biertje pakken en daarna slapen voor de eerste echte Ardennen etappe.

Oh ja, we zitten op camping Kon Tiki (what’s in a name) in de buurt van Gemmerich.

Het was weer een prachtige dag, wel een paar probleempjes, maar ach. Het voelt nog steeds alsof we aan het trainen zijn, het besef dat we aan een grote tocht bezig zijn hebben we nog niet. Dat komt nog wel nu we Nederland uit en dus niet meer in onze vertrouwde omgeving zijn. Misschien moeten we wel onthechten. We voelen ons bevoorrecht. Dank voor deze dag!