Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

27 juni 2012 Een lange, hete weg

Allereerst moeten we iets rechtzetten. We zijn 2 dagen geleden vergeten te vermelden dat zwager Bert van Gool jarig was. Door onze euforie van gisteren zijnwe het weer vergeten. Bert, alsnog gefeliciteerd!

We hebben afgelopen nacht slecht geslapen. Natuurlijk waren we nog moe na het bedwingen van de Col de Somport, maar het was ook zeer rumoerig op de camping. Ons routeboek waarschuwde al voor spaanse families die pas laat op de avond actief worden. We hebben lang mogen genieten van redelijk harde muziek op de camping. Toen we wakker werden waren we allebei behoorlijk stijf in onze benen, echt fit waren we niet.
We wilden eigenlijk vroeg vertrekken, maar dat is er niet van gekomen. We doen rustig aan met het opruimen en het ontbijten. Een stuk later dan dat we van plan waren vertrekken we.
We hebben de keuze op de touristische route te volgen of direct vanuit de camping rechtsaf de N240 op te gaan. De toeristische route is natuurlijk veel mooier, maar kent wel een paar stevige klimmetjes.

We besluiten de toeristische route te nemen, we komen hier waarschijnlijk nooit meer. Even terugfietsen naar Jaca en dan de bergen in. Bij het klimmen merken we dat we niet fit zijn. Het gaat moeizaam en we gaan maar langzaam vooruit.
IMG 0444De omgeving is wel prachtig en we genieten, ondanks de vele zweetdruppels, van het landschap. Bossen en vergezichten, met name op de Pyreneën wisselen elkaar af.
Het is wel hard werken voor ons.

IMG 0446Na de eerste klim en een steile afdaling volgt de volgende klim, naar een klooster. Een imposant vierkant bouwwerk. Het bezit een restaurant en als we daar willen lunchen blijkt dat dat pas vanaf 1:30 kan, we zijn een uur te vroeg. We overleggen even en besluiten doo te fietsen, dat uur gaan we niet zitten wachten. In het nabijgelegen parkje eten we een banaan en we gaan verder.

IMG 0448We zijn in de veronderstelling dat we nog een venijnig klimmetje krijgen, maar dat is niet zo, dat ligt al achter ons. We hebben nu een 8-10% afdaling voor de boeg over vele kilometers. Opeens zien we bouwwerken in en tegen de rotswand gebouwd. Het oude klooster, de voorganger van dat waar we zojuist waren. Wat mooi! ALs we nietsvermoedend naar binnen lopen worden we door een haastig toegelopen spaanse teruggeroepen. We moeten eerst kaartjes kopen. We kijken even naar de prijs en vinden 11 euro pp te gortig. Dat doen we dus niet.

We gaan verder naar beneden in de snelle afdaling. De auto’s hoeven ons deze keer niet in te halen, we gaan sneller dan zij. Er is een snelheidslimiet van 40 km/u op deze helling, maar wij overtreden hem regelmatig. Best wel eens leuk zo.
We komen snel aan in het dorpje Santa Cruz, waar we willen gaan lunchen. Snel zien we een hotel/restaurant en gaan daar met enige schroom naar binnen. Niet nodig, het menu van de dag kost 13,50 en is een prima maaltijd (inclusief brood, water en wijn). Na een kop koffie IMG 0451gaan we weg en gaan we de lokale kerk bekijken, een schoolvoorbeeld van romaanse bouw. Een paar prachtige altaarstukken zijn ook aanwezig.
We vragen aan de beheerder die aanwezig is een stempel voor ons paspoort en of het water in de dorpskraan goed drinkwater is. Dat is zo en we vullen onze bidons met lekker koel water.
Dan gaat de tocht weer verder. Eerst nog snel naar beneden, maar dit wordt langzaam minder zodat we met een vaartje van 25km/uur zonder te trappen naar het dal gaan.
Daar draaien we alsnog de N240 op. Die is rustig vandaag en dat is wel zo lekker.
De weg gaat langzaam omlaag en we fietsen lekker door. Bij de lunch hebben we overlegd wat we doen, er is een camping op 47km en de volgende op 83 km. Het is erg heet. Maar gezien het feit dat de weg bijna geheel dalend is besluiten voor de verre optie.
De N240 is een vrij rechte streep door het landschap dat kaler, dorder en heter wordt. Het wordt de warmste dag die we tot nu toe hebben meegemaakt. Zo lang we dalen gaat het prima, we hebben wat tegenwind, een warme wind, maar die koelt wel lekker, wel hebben we veel water nodig. Af en toe zit er echter een klein klimmetje in en dan valt onze snelheid weg. In de bloedhete zon hebben we dan geen koeling meer en dat is afzien en veel drinken.
IMG 0452We komen steeds minder bebouwing tegen, laat staan winkels oid.
Dan zien we in het landschap een dorp op een eenzame heuvel opdoemen. Dat is wel een apart gezicht zo.
De weg buigt net voor het dorp af en we hoeven die heuvel gelukkig niet op.

Bij een benzinepomp vullen we onze bidons weer, we hadden onszelf inmiddels een beetje op rantsoen gezet voor wat betreft het water. Dat is een kostbaar goedje vandaag en vooral op deze hete, droge vlakte.

Dan fietsen we langs een stuwmeer en aan dat meer moet de beoogde camping liggen. Het is alleen een erg groot stuwmeer en het duurt nog even voordat we op de camping zijn. De weg gaat wat meer stijgen en dalen en de vaart is er bij ons toch wel uit. De vermoeidheid en hitte eisen hun tol.
IMG 0454Dan draaien we de camping op en kiezen een plaatsje uit aan het meer, met een mooi uitzicht.
We hebben geen boodschappen kunnen doen en doen dus een beroep op onze noodvoorraad (die speciaal voor dit soort momenten is aangelegd). We douchen, eten, wassen af en werken onze blog bij.

Het was heet vandaag, heel erg heet, volgens het weerbericht 37 graden. Dat zijn we niet gewend en we moeten hier op een andere manier mee omgaan. Het gaat dus niet alleen om onze conditie en de fiets en zo, maar ook het weer speelt hier een belangrijke rol. Dat gaan we even leren. Het is een typische omgeving waarin we fietsen, heet, droog en dor. Hoe moet dit zijn aan het eind van de zomer?
Het is weer een ervaring die we hebben opgedaan.

Dank voor deze dag, we voelen ons moe, warm, maar zeer bevoorrecht.!

Total distance: 88.17 km

Volgende

28 juni 2012 Naar Puente de la Reine

1. Anja en Rini

Ondanks de hitte en de vermoeidheid zijn jullie vandaag dan toch maar de 2000 km gepasseerd!! De stand is, volgens mijn berekening nu 2046 km. Whow!!
    Nieuwe uitdagingen komen erbij. Dat gaan jullie goed aan kunnen. Toi,toi,toi.
    Dikke kusXXX

2. astrid vd houten

Wat kunnen jullie het prachtig vertellen. Ik voel bijna de pijn in mijn benen van de klim en het zweet breekt me uit. Oh nee, dat laatste is het gevolg van een opvlieger! Maar zonder gekheid, geweldige verhalen en veel bewondering voor jullie prestatie. Zet ‘m op. We blijven jullie volgen.
    Groetjes ook van Bert

3. Marlene Meesters

hallo Frans en Annemieke, wij zitten intussen al weer twee weken thuis. We hebben jullie getroffen in Montmedy (vanuit Barcelona naar Nederland). We volgen jullie nu ook via de site.
    Heerlijk om te lezen wat jullie beleven. Onze tocht van 2 jaar geleden komt weer helemaal terug, zeker nu jullie langzaam op de route komen die wij gefietst hebben. Inderdaad is het weer in Spanje waar je echt rekening mee moet houden. Goede pauze’s nemen tussen de middag en ’s morgens vroeg vertrekken, verder zorgen voor voldoende drinken. En genieten!!!! Succes en we blijven jullie volgen. Bien Camino.
    groeten van Jan en Marlene Meesters uit Zevenaar

4. Leo Dix

Wat een moed en doorzettingsvermogen hebben jullie. Geweldig om het verhaal elke dag te lezen en jullie vermoeide benen bijna te mogen voelen. Bijna 4 weken onder weg en al zo’n eind in Spanje. Doe een dag genieten van de omgeving, zeker nu aan het grote meer. Heel veel succes morgen. Liefs vanuit het Waikse.