Vandaag wijken we van de hoofdroute af en nemen een afwijkende route naar en langs het Gardameer. De camping waarop we nu zitten ligt al aan deze route en het lijkt ons wel gaaf om langs het Gardameer te fietsen.

Voor het eerst sinds een paar dagen is de tent weer vochtig en het gras nat. Jammer, want het is een prachtige camping waar we op staan. Een mooi veld en goed sanitair en een vriendelijke gastvrouw en broodjes in de ochtend. Zelfs een koffie-automaat ontbreekt niet.

We hebben chocolade croissants en meergranen broodjes besteld en die zijn overheerlijk. Wel is te proeven dat dat Italianen weinig zout in het brood doen, jammer, maar daar komen we wel overheen.

De spullen zijn snel aan de kant en na een kop koffie uit de automaat, die prima smaakt, gaan we op weg. De route gaat licht omhoog en de benen protesteren wel een beetje. Dan krijgen we een serieuze klim en verstilt het protest. Het pad is afgesloten en we moeten nog een beetje meer klimmen, maar dat gaat prima. Al snel zitten we weer op de route en we rijden richting het Gardameer. Na wat klimmen en dalen komen we in een authenthiek Italiaans plaatsje terecht en even verder hebben we van boven af uitzicht op het Gardameer. Wat een prachtig plaatje.
We genieten nog even en beginnen dan aan de lange en steile afdaling. Voorzichtig, want er rijden ook auto’s en aan het einde maakt het asfalt plaats voor keitjes. Die zijn glad en maken het dalen lastig. Dan zijn we beneden en nemen we de weg langs het meer. Die moeten we delen met de auto’s, er is geen apart fietspad.

Even verderop staan Jan en Gerda te wachten op de boot die hen een stukje verder moet brengen. Er is hun verteld dat het komende traject voor fietsers gevaarlijk is omdat er door tunnels gereden moet worden. Een alternatief is de boot die je, met fiets en al, voorbij de tunnels afzet.
We overleggen even en besluiten toch te gaan fietsen. Als het echt gevaarlijk was zou het wel verboden zijn, toch? We doen onze lampen voor en achter aan en gaan op weg.
De verschillende tunnels vormen geen enkel probleem. De laatste, die volgens het boekje lang is, is een verzameling korte tunnels en lange galereien en levert ook geen probleem op.
Als we eruit komen worden we aangehouden door twee politiemannen. Een met een mooie pet op, de baas blijkbaar, en een die met een pannenkoek het verkeer tegenhoudt zodat wij kunnen stoppen op de parkeerplaats.
We krijgen een uitbrander omdat we niet fietsen met veiligheidshesjes die hier blijkbaar verplicht zijn in tunnels en galereien. Dat kost ons pp 16,80 en we moeten onze paspoorten tonen. Daar zijn we druk mee bezig en ook trekken we ons (fel) gele regenjasjes aan, we hebben wel de goede spullen bij ons, maar er niet aan gedacht.
Dan bedenkt de hoofd-agent zich en laat het bij een waarschuwing. Of dat nu komt omdat hij anders veel administratief werk heeft of echt zijn hand over zijn hart streek, wij weten het niet. Maar we bedanken hem hartelijk en stapen weer op de fiets. Zijn collega houdt het verkeer weer tegen en we kunnen verder. Eigenlijk een beetje jammer, nu hebben we hier geen bewijs van…

We fietsen verder en even verder begint een fietspad langs het Gardameer. Dat volgen we en na eventjes trekken we de gele jasjes weer uit. Veel te warm en er komt toch geen tunnel meer.

Het fietspad is geen succes. Soms fietsen we vlak langs het meer en soms moeten we een stukje lopen omdat het te steil is om te fietsen. Continue lopen er voetgangers in de weg en het wegdek is afwisselend heel goed en heel slecht. We besluiten op de weg te gaan fietsen. Dat gaat een stuk gemakkelijker, alhoewel er best veel auto’s op de weg zijn. De meeste houden goed rekening met ons, maar soms rijden ze vlak langs ons. Doorgetrokken strepen betekenen hier trouwens niets, je mag gewoon overal inhalen. We rijden achter elkaar en er wordt dus weinig gekletst.

Op een terrasje drinken we heerlijke, maar wel dure, koffie. Ze kennen de prijzen hier wel.

Bij Bardolino verlaten we het Gardameer, op weg naar de hoofdroute. Eerst nog lunchen. We eten ons brood op een bankje in een klein parkje langs de weg. Een middelbare school is blijkbaar net uit, want vele scholieren lopen langs ons naar de bushalte, even verderop. We zitten blijkbaar op hun bankje, want een aantal kijkt verstoort naar ons als ze ons daar lekker in de schaduw zien zitten. Dan gaan ze maar op de grond zitten, heel dicht bij ons. Wij brengen hun ritme blijkbaar in de war.

Na de lunch nog een klein stukje door Bardolino en dan verlaten we met een stevige klim het Gardameer. Het is een stevige klim en het zweet stroomt over ons heen. Dan een beetje dalen en weer klimmen en we fietsen weer op het platteland. Heerlijk die rust en zuivere lucht.

Na eventjes kijken we uit over een dal met in de verte de laatste bergen van de Alpen. Die zien we voorlopig niet meer, sterker nog, na vandaag krijgen we een aantal vlakke etappes.
We doen nog even boodschappen en gaan op zoek naar de camping. De camping in Verona is geen optie. Hiervoor moeten we 900mtr 5-7% klimmen. Daar hebben we geen zin meer in. We zitten nu op een eenvoudige camping, 3km voor Verona en morgen gaan we eerst eens naar Verona kijken.

We krijgen ook heerlijk nieuws uit het thuisfront. Jolien heeft haar appartement verkocht en kan nu echt op zoek naar een nieuw huis in Wijk bij Duurstede. Bij Marijn en Jose is de nieuwe keuken geinstalleerd en is men begonnen aan het vervangen van de kozijnen achter. Mooi werk! Daar is alles anders als we weer thuis zijn.

We realiseren ons nu dat we nog maar 10 etappes tot Rome hebben. Dat is zo voorbij. Het is heerlijk om straks weer thuis te komen en iedereen in de armen te sluiten, maar deze tocht is ook geweldig. Wat Theo ons vandaag vertelde: “Toen ik in Santiago aankwam, was het bijna een teleurstelling, het zat erop, en nu?” Toen wij in 2012 naar Santiago fietsten was dit een van de redenen om ook terug te fietsen. Nu doen we dat niet en is het straks voorbij. Maar nu genieten we volop van deze tocht en dat gaan we de komende dagen nog volop doen.

We zijn en blijven erg dankbaar dat we dit kunnen doen

IMG 2764

IMG 2765

IMG 2766

IMG 2767

IMG 2768

IMG 2769

IMG 2770

IMG 2771

IMG 2772

IMG 2773

IMG 2774

IMG 2776

 

http://fietsen.fbosman.nl/wp-content/uploads/2017/05/spoor_2017-05-24163827.gif

Total distance: 81.77 km
Max elevation: 282 m
Min elevation: 77 m
Total climbing: 657 m
Total descent: -733 m
Average speed: 16.68 km/h
Total time: 08:13:02
Download