Het zonnetje schijnt al stevig op onze tent als we wakker worden, of misschien worden we daarvan wel wakker, we drijven de tent uit. Het ochtendritueel is snel achter de rug, we halen deze keer thee bij de camping, dat scheelt weer koken. Na het ontbijt halen we ook nog even een kop koffie en dan gaan we weer op weg. Het is al warm, maar een groot deel van de tocht vandaag gaat door de bossen. Eerst moeten we nog een paar kilometer terugfietsen langs de Elbe om weer op de route te komen en dan duiken we een prachtig bos in, kilometers lang fietsen we door de bossen, vaak over prachtige asfaltpaden. Bravo Duitsland, dit is klasse.

Een prachtig pad, met ook een prachtige overkapte houten brug.

Ineens schiet er een ree voor ons over het pad, we zijn er allebei beduusd van.
Het is te merken dat er verschillende fietsroutes bij elkaar gekomen zijn, het is wat drukker met fietsers.

We gaan richting Oranienbaum, ja idd, familie van ons koningshuis. Een plaats met het  zomerkasteel van een van de Oranje-Nassau’s. Terwijl we door het bos rijden zien we af en toe naast ons de verroeste rails van de opgeheven buurtspoortweg.

Als we Oranienbaum binnenrijden komen we eerst langs het sportveld en daar kunnen we koffie krijgen. Een typisch Gäststatte. We worden begroet met “Mahlzeit”, even later wordt duidelijk waarom. Vele mensen uit de omgeving komen hier lunchen. Voor 2,90 krijg je hier een complete warme maaltijd en gezelligheid.

We fietsen weer verder naar Jüdenberg, weer door het bos, maar nu over een brede strook met weinig schaduw, nog steeds een prachtig asfaltpad. Dan draaien we scherp linksom en gaan in de richting van Ferropolis. Een tentoonstellingsterrein over de bruinkoolwinning, Het ligt op een schiereiland midden in een plas die daar een restand van is. We gaan er niet helemaal naartoe, maar zien de indrukwekkende machines van een afstand.

Even lunchen, we zijn wel toe aan een boterham. Dan weer verder, nu over een wat minder pad, grind en gravel, maar meest wel harde grond. Dat fietst ook prima. Dan krijen we nog een stukje echte slechte weg en gaan we langs de spoorlijn fietsen naar het noord-oosten. In eerste instantie een prima pad, maar na een paar km is het kapotgereden door de bosbouwers, die ook hun werk moeten doen. Af en toe passeert er een trein, waaronder een ICE.

Bijna aan het einde krijgen we weer asfalt en gaan we in de richting van Bergwitz, een vakantiedorp aan een meer van de bruinkoolwinning. Daar zien we op het strand een strandtentje. Heerlijk om nu een paar glazen ijskoude cola te drinken.

Het plaatsje Bergwitz zelf kent veel dure huizen, maar heeft blijkbaar geen geld voor goede straten. Het is om te janken als je het wegdek ziet (en onder je fiets voelt).

Gelukkig kunnen we er snel doorheen en weldra fietsen we weer in het bos. Dan fladdert er opeens een grote vogel op als Frans er voorbij fietst. Achter Annemieke blijft hij op het pad zitten. We kijken nog eens en het lijkt een buizerd te zijn. Als we een foto willen maken hupt en fladdert hij snel weg. Die ziet er gewond uit, maar we kunnen hem toch niet bijhouden. Arm beest.

Nog een stukje en dan zijn we bij de camping. De tent staat zo en we kunnen alle was aan een droogrek hangen.

En dat nog even naar Lutherstadt Wittenberg. Eens kijken waar die Luther zijn 95 stellingen op de deur heeft getimmerd. We moeten trouwens ook nog eten, dus dan doen we dan ook maar daar.

Lekker Italiaans gegeten en dan nog even de beroemde deur en bijbehorende kerk op de foto gezet. Een paar boodschappen gedaan, nog wat zaken bekeken  en dan weer terug naar de camping.

We hebben al telefonisch contact gehad met de familie van de camping waar we morgen willen zijn. Kennissen van ons van de kerk hebben daar familie wonen. We zijn welkom.

Een probleempje echter, Frans dacht dat hij de route tot aan centrum Berlijn op de gps had staan, dat is nu nog 89 km, De camping ligt er 30 km voor, dus we zouden morgen maar 59km hoeven te doen.
Helaas pindakaas, de gps leidt naar de camping… We moeten morgen dus 90km. Nu hebben we dat wel vaker gedaan, maar nu zitten er weer wat klimmetjes in de route. Dan wordt het waarschijnlijk wel wat later.

Het was prachtig vandaag, we zijn erg blij en dankbaar dat we dit kunnen doen.