Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

22 juli 2012 Potiers

Gisteravond kwam er nog een Nederlander de camping op fietsen. Hij installeerde zich en we maakten een praatje. Hij is twee weken geleden vertrokken uit Nederland en is op weg naar Santiago. Drie jaar geleden is zijn vrouw overleden en sinds die tijd is de drang en de inspiratie om naar Santiago te fietsen toegenomen en nu heeft hij de uitdaging aanvaard. We wisselen nog wat practische tips uit en wensen elkaar een goede reis.
Vanochtend hebben we het rustig aan gedaan, de zon scheen pas laat op de tent en we hebben tenslotte een rustdag. Weliswaar gaan we wel wat fietsen, maar niet al te veel. Dus uitgebreid muesli, thee en koffie. Dan inpakken, fietsen beladen, tent afbreken en op weg. Eerst moeten we een stukje door Benoit fietsen en kunnen daar meteen brood kopen bij de bakker die open is. Dan krijgen we meteen een stevige klim voor de kiezen. We zitten tenslotte in een dal waar we eerst uit moeten komen.
Na de klim rijden we bijna direct de buitenwijken van Poitiers binnen.
IMG 0855Hier zijn de bermen voorzien van een natuurlijk aandoende begroeing, net als in Wijk bij Duurstede, alleen is het hier wat beter onderhouden en beter geslaagd…
De route die we moeten volgen is gemakkelijk: de weg volgen en pasbij Pont Neuf afslaan, het centrum in.

Het is zondag en dat is in een stad als Poitiers goed te merken. We fietsen over de boulevard langs de rivier en door de straten in het centrum en komen bijna geen auto tegen. Deze stad is blijkbaar niet aantrekkelijk op zondag. In de eerste kerk die we willen bezoeken, de St. Pieter, horen we dat er nog een mis bezig is, die willen we niet verstoren en we komen later wel terug. Dan even navragen naar de St. Radegonde die vlakbij is. IMG 0856Radegonde was een koningsdochter uit Thuringen die als 10 jarige door een zoon van Clovis rond 600 (geloven we) is ontvoerd. Ze werd opgevoed aan het hof van Clovis en gedwongen met hem te trouwen. Om daaraan te ontkomen trad ze in in het klooster. Ze wijdde haar leven aande verzorging van de armen en zieken.

Ze ligtbegraven in een crypte in deze kerk.

IMG 0857IMG 0859Opvallend zijn de grote gebrandschilderde ramen dieals in een stripverhaal haar geschiedenis weergeven.

IMG 0860Hierna gaan we op zoek naar de Notre Dame van Poitiers. Die ligt een stukje hoger en we kunnen over de lege weg er gemakkelijk naartoe klimmen. Het plein is nagenoeg leeg, slechts een terrasje is geopend en spaarzaam bezocht. Destad is blijkbaar gewoon slapend op zondag!

De Notre Dame torent vanaf een afstand overal boven uit, maar dit komt alleen omdat de kerk op het hoogste punt in Poitiers staat, hij is nl niet zo heel erg groot. Binnen is het erg donker en niet mogelijk foto’s te maken. We lopen door de kerk heen en zijn niet onder de indruk, het is een rommelige kerk, waarbij veel niet bijelkaar passende schilderijen en beelden zijn gebruikt.

We lopen nog een rondje door het centrum, alle winkels zijn dicht en dat geldt ook voor de cafe’s en terrasjes. Hier komt dus niemand op af. In een keer worden we ingehaald door een groep meisjes die onder begeleiding van twee vrolijke nonnen een tochtje door Poitiers maken. Een vrolijk gezelschap dat op een bepaald moment zelfs liedjes inzet. Dat is een mooie aanvulling op zo’n zonnige dag.
De vvv is open en we lopen even naar binnen, op zoek naar een foldertje, maar ze hebben niet veel. Als we naar buiten lopen, worden we teruggehaald door een van de bedienden met een stempel in de hand. Ze hebben onze jacobsschelpen gezien en we moeten een stempel halen op ons credentiël. Lachend halen we ze te voorschijn en laten zien dat ze al helemaal vol zijn, maar op de achterkant is nog ruimte. Plichtsgetrouw wordt de stempel daar geplaatst en voorzien van een datum.
IMG 0861Dan is toch nog de St.Pieter aan de beurt. Een mooie lichte kathedraal die volop gerestaureerd wordt. De voorportalen zijn rijkelijk voorzien van beeldend beeldhouwwerk met bijbelse en niet zo bijbelse afbeeldingen.
IMG 0862Binnen zien we al stukken die gerestaureerd zijn en die zien er prachtig uit. Dit is een pronkjuweel als de restauratie eenmaal klaar is.
Er is een doopviering aan de gang en we lopenzo stil mogelijk door de kerk heen.

< P>

IMG 0863

We steken een kaarsje aanen gedenken diegenen die dat nodig hebben.

Net vooordat we het centrum uit willen fietsen zien we een buurtwinkel die open is. We kopen wat vruchtensap en melk voor morgenochtend. Dan over de drukke weg Poitiers uit. Gelukkig is het zondag dus is de weg helemaal niet druk. Een fel klimmetje en we fietsen weer op het platteland.
IMG 0864De weg glooit wat, maar echt klimwerk is er maar zelden bij. Soms fietsen we langs hellingen of bossen en dan weer langs kleine dorpjes. Het is inmiddels middag geworden en we picknicken op een mooi picknickveldje langs de weg. Daar besluiten we de eerstvolgende camping op te zoeken, het is tenslotte een rustdag.
Die camping is er na een paar km al en is een mooie municipal. Tot onze verrassing is er ook een wasmaschine en dus grijpen we de kans om alles weer schoon en fris te krijgen. Al snel wappert alles wat gewassen is in de wind en liggen we lekker te relaxen in de zon. Op het eind van de middag loopt de camping voller, niet alleen met de “gewone” campinggasten, maar er komt ook een grote groep scholieren het terrein op. Er is nog een veldje vrij en daar gaan ze naartoe, even later komt er een bestelauto en in een mum van tijd heeft de groep een voorraad koepeltentjes keurig in het gelid staan. Petje af voor de begeleiders die dit blijkbaar strak in de hand hebben. Jammer alleen dat de camping niet ingericht is op deze grote groep. Al snel staat er een grote rij scholieren voor de paar douches die er zijn. Wij zagen dataankomen en zijn dat lekker voor geweest.

We hebben wel wat gefietst, maar vooral uitgerust en Poitiers eens bekeken. Het is mooi weer en de voorspellingen voor de komende dagen zijn uitstekend. We gaan morgen kijken of we Tours kunnen bereiken. Het is ruim 95 km en de weg is redelijk vlak, dus dat ziet er goed uit.
Als we bij Tours zijn hebben we weer een routeboek uit en beginnen we aan ons laatste boek voor deze tocht.
Maar dat voor later, nu lekker koffie drinken en zo direct lekker slapen.
Dankvoor deze dag, het is een voorrecht.

Total distance: 26.65 km

Volgende

23 juli 2012 Op weg naar Tours

1. Ad en Marlies

Fijne fietsdag morgen!!! Liefs.

2. Marlene Meesters

probeer bij de nonnen in Tours te overnachten. Het is echt een aanrader zoals we jullie toen vertelden.
    Geniet nog van de laatste weken.