Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

21 juli, mooie vergezichten en Oost-Duitsland

Het is weer een nieuwe ervaring vanochtend, we worden wakker met de zon op de tent en alles is droog, zelfs geen eigen condens. Het is vannacht niet zo fris geweest, misschien komt het daardoor.

Even kijken of we muesli kunnen scoren in de kampwinkel, maar helaas, die is beter gesorteerd in chips e.d.
Dan maar brood en snel weer bij de bakker vers brood halen voor de lunch.
Rustig aan hebben we ontbeten en alles ingepakt. Lekker om weer frisse, schone kleren aan te hebben. We hebben wel meer stel kleding bij ons, maar toch lekker om alles schoon te hebben.

We beginnen vandaag met de alternatieve route, omdat in het bos nog steeds niet te fietsen is. Na onze oproep van gisteren is er nog niets mee gedaan…
Eerst dalen we snel af naar Göttingerrode en hebben na enig zoeken de alternatieve route gevonden. Die is trouwens vandaag ook pittig. De klimmetjes zijn niet mals en we hebben een stevige wind tegen. Die wind heeft vrij spel in het open veld waarin we fietsen. Dat open veld biedt ook weer prachtige vergezichten.

Helaas is het minder goed afgelopen voor een klein molletje wat we aan de kant van de weg zien liggen. Zielig, nog niet eens volwassen.

De landwegen gaan over in een provinciale weg en bij Eckartal passeren we de grens met het voormalige Oost-Duitsland. De fotocamera heeft het gedenkbord helaas gemist. Trouwens,  voor de Eindhovenaren onder ons, ook in Eindhoven heeft het Eckartdal een grensbetekenis…

De eerstvolgende plaats is Ilsenburg, een mooie plaats aan de rand van de Harz, met in ieder geval een prachtige vijver. We zijn op zoek naar een terrasje voor koffie, maar rijden uiteindelijk de plaats weer uit en komen weer op de hoofdroute. Dat is wel zo fijn, nu kunnen we de track op de gps weer volgen.

Het eerstvolgende dorp Drubeck is maar klein , maar heeft aan de uiterste oostpunt een terrasje, “Der Holzwurm”, gekoppeld aan een meubelmaker. Hier hebben we een punt heerlijke kersentaart en prima koffie. Dat is even boffen. Het terras hangt vol met leuke vogelhuisjes en andere tuinversiering.  Echt leuk.

Daarna komen we in Wernigerode, een grotere plaats met een zeer oud centrum. We lopen de markt op met de fiets aan de hand en denken dat we in de Efteling zijn. Het lijkt wel een sprookje. En zo is het hele centrum.

Na Wernigerode rijden we op een fietspad langs de grote weg. Prima fietspad, maar wij houden niet zo van verkeer… Even verderop verlaat de route de weg en gaan we weer de natuur in. Klimmen over een weggetje waarbij de karresporen door betonplaten zijn bedekt gaat prima. Bijna aan de top halen we een duits gezin in wat daar ook aan het fietsen is. Die willen alles van ons en onze fietsen weten en zijn vol bewondering. Wij nu ook wel een beetje :-).

Net na de top is een mooi veldje en daar eten we onze boterham. Lekker.

En dan begint het gedoe weer. We moeten afdalen, daar hebben we natuurlijk geen bezwaar tegen, maar het is wel over een puinweg. Lekker weer geen nut van de afdaling. We knijpen continue in onze remmen om het een beetje veilig te doen.

Een stukje verder kunnen we weer een alternatieve route kiezen omdat de hoofdroute te gek wordt. Dat doen we dan ook en we rijden door Blankenburg heen. Een oninteressante drukke stad. Aan het einde krijgen we een steile klim om weer op de route te komen. Die route loopt dan over puin, maar we hebben geen keuze, er is geen redelijke alternatieve weg.

Als we even stoppen wil Frans zijn zonnebril vervangen door het gele glas. Het is erg bewolkt en zon komt er toch niet meer. Hij laat zijn bril vallen en wil afstappen, maar dat moet dan wel goed gebeuren en niet op een schuin wegvlak. Hij valt met fiets en al. Gelukkig vanuit stilstand en behalve veel stof op Frans en zijn fiets en wat schaafwondjes op de knie is er niets aan hand. Dom dom…

We fietsen verder en komen op een stuk wat nog rotter is. Een verhard zandpad door het weiland, eigenlijk een karrespoor, waarbij de gaten zijn volgestort met losliggend puin. Duitsland, dat kan beter,  veel beter…
We moeten hierop steil klimmen en even later even steil afdalen.
Nu is het mooi geweest. We laten de route de route en de gps berekent een nieuwe koers naar de camping.

Die leidt ons in eerste instantie dwars door een dorp, een armoedig dorp, vol met vervallen huizen, sommige worden hersteld, maar het is een naargeestig gezicht. Even later zitten we toch weer op de route, er is blijkbaar geen alternatieve weg naar de camping. Na nog een klim over een puinweg en een afdaling over die weg komen we in Thale. Een groter dorp wat er beter aan toe is, maar niet echt een vrolijke uitstraling kent. De camping is snel gevonden en de tent staat ook snel.

Even douchen en dan uit eten. We hebben weer eens geen inkopen gedaan. Dan kan nog wel, er is een winkelcentrum in de buurt, maar daar hebben we geen zin in.

In het restaurant wordt heerlijke forel geserveerd, dat is smullen. Na een grote kop koffie weer naar de tent. Even bloggen en dan naar bed.
Het regent een heel klein beetje….
Morgenochtend hebben we nog wat klimwerk volgens het routeboek en dan verlaten we de Harz en moet het fietsen weer een beetje normaal worden.

Het was werken vandaag, we hebben dan ook niet zo’n grote afstand afgelegd, maar we zijn en blijven dankbaar dat we dit kunnen doen.

Total distance: 56.43 km

Volgende

22 juli, bye bye Harz

1. Jos Arends

Jullie hebben in een voor mij erg bekend gebied gefietst. Wernigerode is vind ik een prachtige stad. Deze stad staat ook bekend vanwege het locdepot van de Harzer Schmalspur Bahnen. Er wordt van daar uit nog met de stoomlocs gereden door de Harz.
    Ik wens jullie nog een goede en veilige fietstocht naar Berlijn.

2. Rita

Lieve mensen
    Wat prachtig om dit samen te mogen doen. Veel plezier😘

3. Henk de Wit

Voor mij is Nijmegen (4D) goed afgerond, voor jullie nog ‘even’ naar Berlijn. Een prestatie hoor, vooral dat klimmen ! Henk en Mariëtta de Wit.