Heerlijk is het, opstaan in een hotel. Lekker douchen voordat we weggaan en uitgebreid ontbijten. We kunnen er goed van genieten, zo goed dat we zelfs wat later weggaan dan de bedoeling was…
Vandaag een rondje sightseeing. Hemelsbreed zullen we maar een beperkt aantal kilometers verder komen dan we nu zijn, maar we maken een paar grote lussen door het mooie landschap.
Eerst nog even door Gütersloh, best een mooi plaatsje en dan, gelukkig, weer het land in.

We rijden eerst naar het zuid-westen en ja hoor, al deze dagen hebben we een oostenwind op kop en nu draait de wind naar het westen en gaan we die kant op… Gelukkig is het maar een briesje.
Het is weer prachtig om hier te fietsen in dit mooie land en in dit weer. De zon staat hoog aan de hemel.

Na eventjes rijden we Wiedenbrück binnen, hier loopt de route iets anders dan in ons routeboek en de gps staat, maar al snel blijkt waarom. Er is een geheel nieuw fietspad aangelegd door een prachtig park en opeens komen we bij een imponerende beeldengroep voor een bed dahlia’s. We staan er even bij stil om het te bewonderen en een foto te maken als een lokale bewoner er ook langs fietst en uit zichzelf zegt dat hij er niets vanaf weet. de beelden staan er pas 5 dagen… We hebben dus een primeur :-). De beelden stellen spinners voor, vroeger de bron van inkomsten van dit dorp, maar dat was toen een mager bestaan, dat is wel te zien aan de uitgemergelde lijven. Kinderen van de laagste rang moesten tot eind 19e eeuw spinnen. Teveel ongelukken, maar met name te lage opbrengsten zorgen ervoor dat het stopte.
We rijden naar de markt en zien een groepje mensen dat gefotografeerd wordt en even verderop een paar mensen op een terras. Het duurt even en dan zien we dat het beelden zijn, lijkend op de schilderijen van Marius van Dokkum.
Wat schattig.

Op het terras krijgen we lekkere latte machiato, waren we wel aan toe, en fietsen weer verder. We gaan verder naar Rietberg en weer is de route prachtig. Lsnge trajecten langs de Ems leveren een idyllische route. Rietberg is de zuidelijkse punt van onze lus en nu gaan we weer naar het noord-oosten. Het wordt langzaam meer boerenland en industrie, de bossen en heiden zijn ver te zoeken.

In Verl eten we onze boterham en drinken we er een drinkyoghurt bij die we net gekocht hebben. Het is lekker maar een stukje verder krijgen we allebei wat last van die yoghurt, toch te veel en te zwaar. Dat weten we ook weer.
We gaan verder naar Schloss Holte, een jachtslot midden in een prachtig bos. Daar staat ook een 1000-jarige eik (in werkelijkheid wordt die op 400-500 jaar geschat). Wij rijden er echter zonder het te zien voorbij, helaas stond er geen bordje langs de weg en wij weten niet waar we hem precies moeten zoeken.

Schloss Holte is een prachtig jachtslot en we kijken even door de poort. Dan weer verder door het bos. Het pad wordt wel slechter, maar goed dat we zo’n goede spullen bij ons hebben anders was allang eea kapot gegaan.
Na het bos een stukje weg en dan komen we in Riege. Hier krijgen we een voorpoefje van Berlijn: een stuk Berlijnse muur wat hier als monument is neergezet.

Na Riege gaan we weer weldra het bos in, deze keer komen we in het Teutoburger Wald, een groot bosgebied op een heuvelrug. De eerste echte klim komt eraan volgens het boek. Eerst nog een heel stuk langzaam klimmen over een kiezelweg in het bos. Dat gaat lekker.

In Augustdorf vullen we de bidon met ons laatste reservewater. We rusten niet meer, het tempo en ritme zijn nu lekker en we krijgen die klim nog…
Al snel gaat de weg omhoog, maar in het goede verzet en in het goede ritme gaat het ontspannen omhoog. Dat gaat lekker, maar waar blijft die klim nou?
Het laatste stuk voor de camping is een drukke weg, dan zal daar wel de klim zijn, maar dat valt tegen (of mee). Op ons gemak rijden we omhoog en even later weer naar beneden.
De camping is snel gevonden en we worden allerhartelijkst ontvangen en ze hebben lekker koud bier.

Tent opzetten, douchen, koken. En dan… regen, tot ieders verrassing valt er een buitje regen. De tent ritsen we dicht, maar zelf blijven we in die regen buiten zitten. Heerlijk om dat frisse water te voelen.
Het is al weer snel droog en we genieten van een mooie avond op de camping.

Het was weer een heerlijk dag, we zijn dankbaar dat we dit kunnen en mogen doen.