Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman

Fietstochten van Annemieke en Frans Bosman, voorbereidingen, verslagen en routes.

14 juli 2012 Bomen, bomen en groen

Op de camping waar we hebben geslapen zijn we geen kinderen tegen gekomen alhoewel het hier behoorlijk vol staat. Het is dus een “oude mensen” camping. En wat doen die in een stad als Dax? Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je weten dat Dax een badplaats is. Niet aan zee, maar met heilzame warmwaterbronnen. Deze ochtend is het een komen en gaan van busjes die mensen komen ophalen voor een bad in die bronnen. Er staat zelfs een bushokje voor de camping waarin de gasten braaf zitten te wachten, al dan niet in badjas.
Wij moeten gewoon aan het werk: spullen inpakken, ontbijten, de tent afbreken en de fietsen beladen. Het heeft gemiezerd vannacht en de tent is niet helemaal droog, maar tijdens het ontbijt staat hij lekker in de zon en is hij aardig opgedroogd.
Om ons heen horen we regelmatig harde knallen, mischien zijn dat wel saluutschoten vanwege 14 juli, de nationale feestdag in Frankrijk.

We fietsen weg en gaan eerst naar het centrum van Dax. Daar willen we nog wat bekijken, maar het is markt en omdat we even brood kopen vergeten we helemaal dat we nog iets wilden bekijken…
IMG 0768Het centrum is afgezet in afwachting van de officiele plechtigheden en een parade. We zien hoe een paar regimenten van de verschillende legeronderdelen op hun plaats worden gezet.

Het duurt nog wel even voordat alles gaat beginnen en we willen daar niet op wachten. Omdat er nog niets aan de hand is fietsen we verder (over het afgezette gedeelte). Als we het centrum willen verlaten staat een politie-agente het verkeer te regelen. Ze is verbaasd ons te zien en gebaart dat we door mogen fietsen. Zoals het nette Nederlanders betaamd laten we eerst even wat voetgangers oversteken over het zebrapad. Dat krijgt een goedkeurend knikje van de politie-agente.
We fietsen Dax uit en nemen een landelijk weggetje. Les Landes ligt voor ons en de komende uren (en ook een deel van morgen) zullen we door dit vlakke land fietsen.
De weg is over het algemeen prima, af en toe een rivierdalletje waarbij we snel afdalen en vervolgens een steil klimmetje krijgen. We merken dat we gisteren hard hebben moeten werken. Er zijn weinig fut in de benen. Net alsof we ze niet losgefietst krijgen. Het fietsen kost moeite en dat hebben we nog niet meegemaakt op een vlakke weg.
IMG 0769Bomen, bomen, maisvelden en sporadisch asperges, dan weer hele stukken braakliggende grond en dan weer bomen, bomen en nog eens bomen.
Het is saai en eentonig als je de kleine variaties niet opmerkt, maar op den duur gaan ook die verloren. We houden van de bossen, maar deze eentonige bebossing heeft niet onze voorkeur. Regelmatig zien we de gevolgen van het noodweer van enkele jaren geleden. Enorme percelen bomen zijn toen weggevaagd en zijn nu veranderd in maisvelden of liggen braak. De varens tieren weelderig op die plaatsen.

IMG 0771Af en toe komen we door een dorpje en de tweede keer hebben we geluk! De kerk is open en we kunnen even binnen klijken. Zo’n kleine, eenvoudige kerk, onderhouden door een paar lokale vrijwilligers is toch altijd weer mooi. Buiten de kerk staat een informatiebord over de Camino met een aanduiding van de route waar we ons nu op bevinden. Zo af en toe komen we wat gele pijlen tegen die de wandelaars de weg wijzen. We komen bijna geen pelgrims tegen, noch te voet, noch op de fiets. In totaal zijn ons vandaag 4 fietsers tegemoet gereden. Het geeft een wat vreemd gevoel om je te realiseren dat zij nog gaan ervaren wat wij al hebben meegemaakt, ieder weer op zijn eigen wijze.
Het fietsen gaat nog steeds moeizaam, we komen wel vooruit maar hebben niet de energie en snelheid die we normaal hebben.
Even na de middag lunchen we in een restaurant en genieten van een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Misschien helpt dit om ons wat op te peppen.
IMG 0775We kijken even in het kerkje tegenover het restaurant. Het eerste wat opvalt is een mooie pieta in de hal.

IMG 0776We gaan de kerk in en steken een kaarsje op bij Maria. Donderdag is de partner van de collega van Annemieke begraven en we hebben net wat reacties via de mail binnengekregen. Het was een persoonlijke en indrukwekkende bijeenkomst. Onze gedachten gaan naar die collega, maar ook naar anderen die het nodig hebben.

Verder gaat het weer, langs de eentonige bossen en open vlakten. Het is wat harder gaan waaien en de weg draait langzaam zo dat we wat wind mee gaan krijgen. Dat is wel lekker, de lunch heeft wel wat geholpen, maar het is nog niet wat het zijn moet.
We besluiten om niet het oorspronkelijke doel te hanteren maar een camping eerder te stoppen. Dat is een gemeentelijke camping waar we in eerste instantie helemaal alleen staan. Terwijl we de tent opzetten komen er twee jongens met bepakking de camping op fietsen. Ze komen uit België en zijn onderweg naar Santiago. We wisselen wat ervaringen uit.
Even later komt er een man alleen bij. Hij komt uit Nederland en is ook op weg Santiago. Ook met hem jubelen we over de Camino en het gemoedelijke van de spaanse mensen/dorpjes aan de Camino. Raar dat zij nog gaan beleven wat wij al hebben meegemaakt. Hier blijft het bij, alleen pelgrims op deze camping dus.
Naast de camping is een recreatieterrein en daar is een groot podium gebouwd. Er wordt gesoundchecked en vanavond kunnen we meegenieten van het feest hier. We zijn benieuwd.

Het was een moeizame dag, ons lichaam wilde niet helemaal wat wij wilden. De inspanning van gisteren moet blijkbaar worden terugbetaald. Niettemin zitten we nu in een bijzonder stuk Frankrijk. Zo heeft elke etappe zijn eigen omgeving.
Dank voor deze dag en voor deze les. Het is en blijft een voorrecht om dit te kunnen doen.

Total distance: 82.59 km

Volgende

15 juli 2012 We vervolgen onze tocht

1. Anja & Rini

Fantastisch dat jullie de moed en energie op kunnen brengen om terug te fietsen. En wat gaat het goed. Geweldig! Toi,toi,toi.Xxx

2. Ad en Marlies

Begint na alle inspanning de vermoeidheid toch een beetje parten te spelen??

Hopelijk hebben jullie niet al te veel last van het feest, want een goede nachtrust is toch wel heel belangrijk!!
    Houd de moed er in en geef de beentjes en jezelf een mentale oppepper!!!! Veel liefs.

3. christine

Zo, weer even bijgelezen. Jongens wat fantastisch weer allemaal!
    En dan nu weer op weg naar huis… vreemd, denk ik.
    Ik wens jullie een heel goed vervolg en zal jullie vanaf mijn vakantieadres blijven volgen!